reklama
 
 

Znáte cashback? Banky chtějí přimět lidi k výběrům v obchodě

16. 7. 2015 10:50
Banky a karetní asociace chtějí rozhýbat výběry hotovosti u obchodníků. Na pokladně by si lidé mohli vybírat větší částky bez podmínky dražšího nákupu.

Praha – Takzvaný cashback, tedy možnost vybírat s platební kartou přímo u pokladen v obchodech, zůstává i po devíti letech od spuštění v Česku okrajovou službou. Lidé si tímto způsobem vyberou jen zhruba jedno promile hotovosti z platebních karet a zájem spíše klesá. To se ale může brzy změnit.

Velké banky nyní tlačí na zdražení výběrů z bankomatů – jako kompenzaci na novou regulaci Evropské unie, která bankám nařizuje snížit poplatek požadovaný od obchodníků za placení kartou. Hlavně menší banky, které za klienty většinou platí výběry v celé tuzemské bankomatové síti, tedy především z bankomatů konkurence, by proto cashback chtěly oživit.

„Kdyby významná část klientů nahradila výběry z bankomatů cashbackem, ušetřili bychom několik milionů korun ročně,“ říká Tomáš Veselý, ředitel depozitních produktů Equa bank. „Naše náklady na něj jsou o třetinu nižší než náklady na výběr z bankomatu,“ vysvětluje. Náklady bank na každý výběr z konkurenčního bankomatu se podle informací Hospodářských novin pohybují mezi 10 a 14 korunami.

“Určitě máme zájem, aby se služba více využívala,“ říkají i mluvčí mBank Pavel Vlček a mluvčí Air Bank Vladimír Komjati. Také podle nich by do budoucna mohlo jít o alternativu k bankomatům.

Jen v některých obchodech

Předpokladem k oživení cashbacku je silnější propagace ze strany bank, karetních asociací i obchodníků. Všechny strany připouštějí, že informovanost lidí o službě je nízká. Omezená je také síť obchodů, v nichž cashback funguje. Nejčastěji jde o potravinářské prodejny, benzinky a drogerie – ale ne všechny. Z velkých potravinářských řetězců tuto službu umožňují Albert, Tesco, COOP, Globus a Penny. Naopak Billa, Kaufland, Lidl nebo Makro cashback nenabízejí.

Rok Počet transakcí Objem transakcí
2009 105 419 116 mil. Kč
2010 245 122 290 mil. Kč
2011 365 925 429 mil. Kč
2012 480 452 556 mil. Kč
2013 593 179 675 mil. Kč
2014 585 900 703 mil. Kč

„Sami chceme letos o cashbacku víc mluvit. Ke změně chování lidí je nutné, aby se do toho zapojili i ostatní. Už jen tím, že by se tato možnost u pokladen aktivně nabízela, by zájem o tuto službu přirozeně vzrostl,“ říká Komjati z Air Bank.

ČSOB a Česká spořitelna, které v součtu zajišťují většinu z více než osmi tisíc míst pro cashback a jsou také největšími vydavateli platebních karet, se k rozšiřování služby staví vstřícně. „Zamýšlíme se nad tím, jak motivovat obchodníky, aby ho více nabízeli a aby o něm naši klienti věděli a používali ho,“ říká Klára Pačesová z České spořitelny. „Službu chceme rozhodně rozšiřovat,“ dodává Pavla Hávová, mluvčí ČSOB.

Zdržuje to, bariérou jsou i limity

Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková ale upozorňuje na dosavadní bariéry. „Obchodníkům chybí k cashbacku větší motivace, zpomaluje jim provoz na pokladnách. Půjdou do něj víc, když zákazníkům bude přinášet větší přidanou hodnotu. To by nastalo v situaci, když by bankomatové výběry zdražily, zatímco výběry v obchodech zůstaly zadarmo,“ míní.

Zlepšit by se mohly také podmínky pro cashback. Lze jej využít pouze při nákupu na kartu v hodnotě minimálně 300 korun, přičemž při placení si lze pak z karty vybrat maximálně 1500 korun. „Minimální limit nákupu by mohl klesnout na sto korun a maximální výběr by se mohl zvýšit na úroveň průměrného výběru z bankomatu (tedy zhruba 3600 korun – pozn. red.),“ říká Miroslav Lukeš, šéf společnosti MasterCard pro Česko. Velký potenciál pro cashback podle něj skýtá jeho zavedení na poštách. Také konkurenční Visa dává najevo, že chce jeho využívání zvýšit.

„Zvláště menší banky budou chtít cashback více využít a současnou situaci by mohly změnit. A s růstem obliby placení kartami v obchodech nastává i pro nás ta správná příležitost víc ho propagovat,“ dodává Lukeš. Karetní asociace chystá kampaň mezi klienty i obchodníky, je to ale spíše otázka příštího roku.

autor: Olga Skalková | 16. 7. 2015 10:50

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama