Praha - O dva až tři tisíce roste každým rokem počet podnětů, které Česká obchodní inspekce dostává od spotřebitelů. Od letošního roku jí navíc přibude práce kvůli zpřísnění zákona o spotřebitelském úvěru.
Kolik ze spotřebitelských stížností bylo oprávněných, jaká byla výše pokut a jak si kontroloři v časech škrtů poradí s nárůstem práce? O tom je druhá část rozhovoru s Janem Štěpánkem, který inspekci řídí od loňského listopadu.
Aktuálně.cz: Kolik jste vloni uskutečnili kontrol a v kolika z nich jste zjistili nějaké porušení předpisů?
Jan Štěpánek: Česká obchodní inspekce vloni uskutečnila 48 tisíc kontrol, zhruba o 1500 méně než v předchozím roce. Porušení předpisů jsme zjistili v téměř třetině případů, meziročně se tento podíl prakticky nezměnil.
A.cz: Pokuty zůstaly také přibližně na úrovni roku 2009?
Ano, celková výše pokut vloni dosáhla 62,84 milionu korun, to je o 1,6 milionu více než v roce 2008.
A.cz: Komu jste udělili nejvyšší pokutu a za co?
Vysoké pokuty byly ukládány obecně za prodej jakostně nevyhovujících pohonných hmot, konkrétně ta nejvyšší z nich byla tři miliony korun (přehled pokut uložených čerpacím stanicím najdete zde - pozn. red.)
A.cz: Kolik podnětů jste vloni dostali přímo od spotřebitelů?
Vloni přišlo téměř 19 tisíc podnětů, ale jen asi pětina se ukázala oprávněných. Počet podnětů od spotřebitelů roste každým rokem o dva až tři tisíce.
A.cz: Čeho se nejčastěji týkaly?
Nejvíce jsou stížnosti na způsob vyřizování reklamací, konkrétně na porušení reklamačních práv upravených občanským zákoníkem. Jenže v těchto případech není ČOI oprávněna do sporu zasahovat, rozhodnout mezi spotřebitelem a prodávajícím může jedině soud.
Fotogalerie: Nebezpečné hračky a další výrobky, před nimiž varovala ČOI
Kromě reklamací jsou předmětem podnětů stížnosti na neseznámení s cenou nebo nesprávné účtování, na internetové obchody, pohonné hmoty, nekalé obchodní praktiky nebo veřejné stravování a řada dalších.
A.cz: Kolik z těch podnětů od veřejnosti nepatří do vaší kontrolní pravomoci?
Je to velká část z nich, vlastně každá šestá. Ale přesto i díky nim získáváme informace o situaci na trhu a oblastech, které spotřebitelé vnímají jako problematické.
S přísnějšími pravidly pro úvěry si poradíme
A.cz: Nový zákon o spotřebitelských úvěrech od letošního roku mimo jiné zpřísnil podmínky pro poskytovatele nebankovních půjček. Nová pravidla má kontrolovat právě ČOI. Už jste zaznamenali nárůst podnětů od spotřebitelů?
Zatím nejde o skokový nárůst, i když je předčasné hodnotit to nějak komplexněji. Od začátku roku do poloviny února jsme ke smlouvám na spotřebitelský úvěr dostali 21 podnětů, ale zatím jen 12 šetření bude probíhat vzhledem k datu uzavření smlouvy podle nového zákona. Smlouvy uzavřené do 31. prosince 2010 se řídí ještě starým zákonem. Jsou to podobná čísla jako na začátku loňského roku.
A.cz: Podle výroční zprávy za celý rok 2009 jste v této oblasti uskutečnili 174 kontrol, porušení předpisů jste zjistili v 65 případech. Jak to dopadlo v loňském roce?
Vloni jsme uskutečnili 156 kontrol týkajících se spotřebitelských úvěrů a porušení předpisů bylo zjištěno v téměř 46 procentech případů. V naprosté většině šlo o pravidla pro reklamu, ve třinácti případech pak o nedostatky v konkrétních smlouvách.
A.cz: Zpřísněním zákona vám od letošního roku - i když zatím jen teoreticky - přibyla práce. Současně jste dostali, stejně jako ostatní státní instituce, o 10 procent méně peněz na platy. Jak jste si s tím poradili?
Především jsme neobsazovali pracovní místa, která byla volná. A v rámci celé ČOI jsme dali zatím 24 výpovědí pro nadbytečnost - a to na základě rozhodnutí jejich nadřízených, včetně zaměstnanců ve zkušební době nebo se smlouvou na dobu určitou.
A.cz: Vloni jste měli zhruba 480 zaměstnanců, z toho kolem 370 inspektorů. Projeví se propuštění dvaceti lidí na kontrolní činnosti?
Nepředpokládám, že by se tím náš výkon snížil, věřím spíše v opak, tedy že budeme ještě efektivnější.
A.cz: Více kontrol při menším počtu lidí? Jak to uděláte?
To je podmíněno celou řadou změn. V návaznosti na novou organizační strukturu jsme převedli velkou část administrativních a podpůrných činností z regionálních inspektorátů na ústředí, takže teď se opět mohou plně věnovat samotné kontrolní činnosti. V minulosti byly v tomto směru určité rezervy.
Čtěte také první část rozhovoru: Soupis nepoctivých pumpařů se rozroste o 80 položek |
A.cz: Zmíněná oblast spotřebitelských úvěrů je poměrně odborně náročná. Kolik specialistů se jí v rámci ČOI věnuje?
Každý ze sedmi regionálních inspektorátů na to má zhruba dva až tři specialisty.
A.cz: Budete prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu, pod nějž "patříte", navrhovat přesun či sjednocení kompetencí v oblasti spotřebitelských úvěrů na Českou národní banku nebo Finančního arbitra ČR? Zatím platí, že prakticky podobnou oblast kontrolují jak oni, pokud jde o bankovní instituce, tak vy, pokud jde o nebankovní poskytovatele.
Nový zákon vymezuje dozorovou odpovědnost mezi Českou národní banku a ČOI přesně, takže zatím jsme o tom neuvažovali. Spotřebitelé jsou zvyklí podávat stížnosti ČOI - a zatím si s tím umíme poradit.
A.cz: Poskytovatelům spotřebitelských úvěrů můžete udělit pokutu až pět milionů korun. Jaká byla ta nejvyšší, kterou jste v praxi udělili, a za co?
Byly to pokuty ve výši 10 000 Kč, a to za porušení informačních povinností. Celkem bylo uloženo 34 pokut.
Čtěte také: Chcete půjčku? Dostanete více práv, stát vás ochrání Mezi stojany jako špióni. Kontrolovali jsme s ČOI slevy |
A.cz: Pokuty jsou poměrně nízké, vždyť úmyslně podvádějící společnost si takovou částku brzy vydělá zpátky. Platí i v tomto případě, že na firmy, které dostaly pokutu, se zaměříte i při dalších kontrolách?
Obecně to tak je, i když spotřebitelské úvěry jsou v tomto směru specifická oblast. Posuzujeme totiž obvykle konkrétní smlouvu, a to jak na základě podnětu spotřebitele, tak z moci úřední. Takže opakovaná kontrola z naší iniciativy je samozřejmě možná a v případě dalšího porušení právních povinností se zjištění odrazí na výši sankce. Něco jiného je samozřejmě reklama na tyto úvěry, tam si můžeme nápravu ověřit poměrně snadno.