Ovoce a zeleninu už nedávejte do plastových pytlíků. Řetězec zavádí novinku, použije i laser

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
28. 10. 2017 14:00
Místo igelitových pytlíků nabídne německá síť Rewe síťky na více použití. V Česku zatím řetězce podobný krok nechystají, už dříve ale omezily plastové nákupní tašky.
Síťka na vícero použití. Přijmou ji zákazníci?
Síťka na vícero použití. Přijmou ji zákazníci? | Foto: Rewe

Kolín nad Rýnem - Německý obchodní řetězec Rewe, který v Česku provozuje prodejny Billa a Penny, vyhlásil novou bitvu plastovému odpadu. Chce naučit zákazníky, aby ovoce a zeleninu nedávali do "igelitových" sáčků.

Ve stovce svých německých obchodů nyní firma testuje novinku: místo plastových pytlíků nabízí síťky na více použití. Ty si mohou lidé pořídit za 1,49 eura, přičemž balení obsahuje dva kusy sítěk.

V dalších 19 prodejnách pak budou prodavači nakupujícím napovídat, že většinu druhů ovoce a zeleniny do plastového pytlíku vůbec nemusí dávat, protože plody mají už od přírody vlastní ochranu - slupku.

Test poběží do konce listopadu. Pak si Rewe posbírá od lidí reakce a rozhodne, zda jednorázové sáčky z prodejen stáhne nadobro.

Jde o pokračování boje s plasty v obchodech, píše web Welt.de. Některé německé řetězce už dříve úplně stáhly z nabídky plastové nákupní tašky.

Stejně se letos v únoru zachoval i Lidl v Česku. "Důvodem byla stále větší spotřeba igelitových tašek. Jen v našich prodejnách jsme jich za loňský rok prodali více než 27 milionů kusů. Což znamená obrovské množství odpadu," vysvětluje mluvčí řetězce Zuzana Holá.

Igelitové pytlíky u ovoce a zeleniny ale Lidl rušit nebude. A nechystají se k tomu ani konkurenční řetězce působící v Česku.

"Záleží pouze na nakupujících, zda sáčky u druhů, které to z hygienických či manipulačních důvodů nutně nevyžadují, využijí. Z našich zkušeností víme, že mnoho zákazníků do nich typicky právě banány nebo další ovoce ve slupce, jako je třeba avokádo, mango, ananas či granátové jablko, nedává," říká například Barbora Vanko, mluvčí prodejen Albert.

Rewe v Německu chystá i další kroky na omezení plastů. Banány například přestane zcela balit do igelitových fólií a na bioavokádo a biobatáty bude laserem vypalovat do horní vrstvy slupky logo i další informace k produktu. Ani ty tak už nebudou potřebovat plastový obal.

Avokádo s laserovou etiketou
Avokádo s laserovou etiketou | Foto: Rewe

Web Welt.de připomíná statistiku za rok 2016: spotřeba igelitových pytlíků sice klesla v německých obchodech o 30 procent, i tak si jich lidé odnesli 3,7 miliardy kusů. Spotřeba sáčků na hlavu se tak meziročně scvrkla z 68 na 45.

K omezení má přispět i unijní zákaz bezplatného poskytování těchto nákupních tašek. V Česku má platit od roku 2018. Už nyní je nicméně tuzemské obchodní řetězce zdarma nedávají - k dispozici jsou jen za poplatek. V některých obchodech s textilem či obuví se však zboží stále do plastových tašek dává bezplatně.

 

Právě se děje

Další zprávy