Magdalena Chorá
Aktualizováno 13. 9. 2020 12:55
Zatímco nově se na českém trhu letos usídlilo sedm velkých značek, šest jich z tuzemska odešlo. Podle analýzy firmy CBRE je to největší "úprk" za poslední tři roky. Na vině je kromě koronakrize i menší výstavba obchodních center. Mezi nově příchozí patří Gap, Tedi či Assos. Módní řetězce Forever 21 a Camaieu v tuzemsku naopak končí. Obchody si v tržbách musejí vypomáhat stále častěji e-shopy.
E-shop stále jen jako doplněk
- I přes rostoucí oblibu on-line nákupů je ale e-shop hlavním prodejním kanálem pouze pro 11 procent maloobchodníků.
"Například prodejce nábytku Bonami dosud fungoval jako e-shop, ale nyní se rozhodl pro investici do off-line prostředí a zahájení prodeje v kamenném obchodě," uvádí Milan Mašša z CBRE.
Internetový obchod Bonami otevřel svou první kamennou prodejnu letos v květnu v Praze na Černém Mostě. Další prodejny plánuje otevřít také v Brně, Bratislavě a Budapešti.
- Na druhou stranu je u nájemců nákupních center patrný trend investování do on-line služeb jako doplnění kamenných prodejen. Alespoň to vyplývá z výsledků nedávného průzkumu CBRE provedeného mezi 64 maloobchodními nájemci nákupních center.
Podle průzkumu hodlá řada nájemců dále investovat do rozvoje on-line obchodů a využívání sociálních sítí pro prodej svého zboží.
Téměř 70 procent nájemců považuje digitální prodejní kanály za ideální doplnění kamenných prodejen. Celkem osm procent dotazovaných zavedlo on-line nástroje jako novinku v době pandemie s cílem kompenzovat zavření svých provozoven v maloobchodních objektech. Jednalo se především o segmenty gastronomie, módy, obuvi a módních doplňků.