Krize smetla z českého trhu několik značek. Podívejte se, které naopak přicházejí

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
Aktualizováno 13. 9. 2020 12:55
Zatímco nově se na českém trhu letos usídlilo sedm velkých značek, šest jich z tuzemska odešlo. Podle analýzy firmy CBRE je to největší "úprk" za poslední tři roky. Na vině je kromě koronakrize i menší výstavba obchodních center. Mezi nově příchozí patří Gap, Tedi či Assos. Módní řetězce Forever 21 a Camaieu v tuzemsku naopak končí. Obchody si v tržbách musejí vypomáhat stále častěji e-shopy.
Nákupní centrum, obchodní dům, nakupování - ilustrační foto
Nákupní centrum, obchodní dům, nakupování - ilustrační foto | Foto: Reuters

Slevy na nájemném

Naproti tomu 44 procentům maloobchodních nájemců pronajímatelé nabídli nějaké úlevy. 

"Ze strany pronajímatelů je tendence minimálně zachovat stávající výši nájemného s tím, že je potřeba vyhodnotit dopad koronavirové pandemie na obraty nájemců v delším časovém horizontu," doplňuje Tomáš Míček z CBRE.

"Ze strany nájemců je naopak tendence nájmy snižovat, ať už dlouhodobě, nebo například formou slev na nájemné na určité období. Jsou kategorie nájemců jako cestovní kanceláře či kina, kteří jsou současnou situací významně zasažení a u těchto typu nájemců již pronajímatelé k uvolnění podmínek přistoupili," dodává.

  • Podle Markéty Křížové z BNP Paribas i v otázce nájemného záleží na lokalitě nákupního centra i tím, kolik se jich v daném městě či regionu nachází v přepočtu na obyvatele. "I když poptávka po maloobchodních prostorách úplně nezmizela, většina řetězců momentálně vyčkává, jak se bude situace vyvíjet," říká Křížová.
 

Právě se děje

Další zprávy