Podle ředitele rozvozce Dáme jídlo Jana Matějů lidé chtějí ochutnávat nová jídla a postupně tak přechází od pizzy k jiným kuchyním. "Vidíme obrovský nárůst oblíbenosti dalších kuchyní - thajské, indické, vietnamské. Skokanem jsou v tomto rozhodně burgery," dodává Matějů.
"Pizza byla dlouho synonymem rozvozu jakéhokoliv jídla, a to nejen v České republice. Díky většímu výběru jsou nyní všechny druhy asijské a americké kuchyně asi největším trendem," potvrzuje David Krátký, ředitel marketingu firmy Wolt v Česku, která do byznysu s rozvozem jídla nastoupila relativně nedávno.
Jak se stále rychleji mění životní styl, mění se i objednávky jídla. Kurýři tak nevozí pouze velká jídla na večerní oslavy, ale stále častěji i lehčí obědy přímo do kanceláří. "Do kanceláře doručujeme většinou menší objednávky pro jednoho či dva lidi, večer klidně i větší objednávky pro skupinu přátel nebo rodinu," vysvětluje Miroslava Jozová, mluvčí další z rozvozových firem operujících na českém trhu Uber Eats.
Podle Krátkého z Woltu se víkendové objednávky zbytku týdne moc nepodobají. Zatímco obědy a večeře přes týden řeší zákazníci i pomocí předobjednávek, aby dostali jídlo v čas, v jaký jsou zvyklí, víkendové objednávky jsou pak podle původem finské společnosti rozloženy rovnoměrně na celý den.
"Lidé vstávají později, občas mají třeba kocovinu, nemusí do práce a rádi si dopřejí něco dobrého až do postele, třeba ke sledování Netflixu. Večer pak pizzu nebo křidýlka na party s přáteli," dodává Krátký.
Jeho slova potvrzuje i Matějů z Dáme jídlo. Podle něj se objednávky liší tím, že o víkendu si lidé obvykle dopřávají více exotickou kuchyni a často více chodů než přes týden.
Průměrnou cenu dováženého jídla firmy zveřejňovat nechtějí, běžná objednávka však podle nich obvykle obsahuje alespoň dvě hlavní jídla.
Na trhu začíná být těsno
Vedle různých pizzerií, které v Česku rozvážely jídlo už v minulosti, se podařilo dovážkový trh rozhýbat až v 2012, kdy začal v Praze působit zmíněný start-up Dáme Jídlo podnikatele Tomáše Čupra. V letošním roce pak dorazily na trh také finský Wolt a americký Uber Eats.
Firmy fungují na podobném principu. Přes mobilní aplikaci nebo přes on-line formulář vybere zákazník, jaké jídlo chce, na jakou adresu ho má kurýr doručit a zda chce jídlo okamžitě nebo až později.
Firmy se liší v cenových strategiích. Uber Eats si za dovážku účtuje jednorázový poplatek 49 korun. Cena doručení přes Wolt začíná na 39 korunách, částka ovšem roste podle vzdálenosti - pokud je vybraná restaurace vzdálená více než jeden a půl kilometru, připlácí si zákazník 15 korun za každých 500 metrů, které musí kurýr urazit. Minimální cena objednávky, za kterou vám kurýři z Woltu jídlo dovezou, je 180 korun.
Ceny za doručení u Dáme Jídlo začínají na 29 korunách. Pokud dováží jídlo do vzdálenějších lokalit, zákazník si připlatí.
A kdy mají rozvozci jídla nejvíce napilno? K tomu se musí sejít několik faktorů: panuje ošklivé počasí, lidé mají volno a jsou unaveni po náročném dni. V jeden den tak mohou vsadit na jistotu: tržby na Nový rok nikdy nezklamou.