Pavla Adamcová
Aktualizováno 20. 12. 2020 18:01
Pandemie koronaviru přinesla růst on-line nákupů a bezhotovostních transakcí už na jaře. Druhá vlna on-line nákupy jen posiluje. S tím ale souvisí i vyšší počet pokusů o okrádání a podvody. Ty jsou do určité míry usnadněny i tím, že řada nových zákazníků má minimální zkušenosti, nízkou obezřetnost a důvěřují věcem, kterým by neměli. Připomeňte si, jak se v on-line prostředí pohybovat bezpečně.
Téměř každý Čech letos nakoupil na internetu, přesněji 99 procent lidí. Dlouhodobě jsou populární i nákupy v cizině, nejčastěji v Číně, kde i v letošním roce nakoupilo 40 procent Čechů.
Při výběru obchodu přitom rozhoduje předchozí zkušenost a dobré jméno či značka. Bezpečnostní aspekty ale spíše podceňujeme, vyplývá z aktuálního průzkumu společností Eset a Seznam.cz.
- Nakupující si vybírají konkrétní obchod podle bezpečnosti nákupu (67 %), předchozí dobré zkušenosti (49 %) a podmínek pro nákup (48 %). Nejlevnější obchod si vybere jen třetina uživatelů. "O tom, zda je konkrétní obchod bezpečný, rozhoduje ale spíše předchozí nákup nebo dobrá recenze, skutečně zásadní technické parametry si kontroluje jen malá část uživatelů," upřesňuje technický ředitel české pobočky Esetu Miroslav Dvořák.
Předchozí dobrou zkušenost s nákupem považuje za důkaz bezpečnosti 82 procent nakupujících, na zvuk značky dá 72 procent a 68 procent za důkaz bezpečnosti považuje pozitivní recenze jiných uživatelů, ukazuje průzkum. Jen třetina Čechů si zkontroluje, zda e-shop využívá šifrování, pětina se zajímá o bezpečnostní certifikáty. Desetina uživatelů ale bezpečnost neřeší vůbec.
- Na co si dát pozor při on-line nakupování, zjistíte v následujícím přehledu.