Stížností na e-shopy bude letos rekordní počet. Na co dát pozor na vánočních nákupech

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 20. 12. 2020 18:01
Pandemie koronaviru přinesla růst on-line nákupů a bezhotovostních transakcí už na jaře. Druhá vlna on-line nákupy jen posiluje. S tím ale souvisí i vyšší počet pokusů o okrádání a podvody. Ty jsou do určité míry usnadněny i tím, že řada nových zákazníků má minimální zkušenosti, nízkou obezřetnost a důvěřují věcem, kterým by neměli. Připomeňte si, jak se v on-line prostředí pohybovat bezpečně.
Foto: Oleksii Didok / Shutterstock.com

Zázračné nabídky a výhry

  • Letos podle odborníků jistě nebudou chybět skvěle vypadající nabídky zboží za zázračně nízké ceny nebo oznámení o výhře něčeho drahého a velmi žádoucího.

"Častým nástrojem těchto podvodů jsou drahé telefony od Applu, Samsungu a dalších výrobců. V oblibě pak podvodníci mají také drahé televize či domácí vybavení. I zde platí, že pokud je něco příliš levné, je to zásadně podezřelé a nakupovat byste měli pouze u ověřených e-shopů," upozorňuje společnost Anect. Řada podvodů bude rovněž využívat zpoplatněných SMS.

  • "Oblíbené" jsou i výhry v loteriích, zázračné dědictví po někom zesnulém, milionář, který chce právě vám věnovat deset milionů dolarů, a řada dalších snah o podvod.

"Tyto ale vždy vedou k tomu, že od oběti budou vyžadovat peníze za danou odměnu. Žádného dárku se ale nikdy nedočkáte. Podobné věci rovnou v mailu označujte jako spam či phishing (rhybaření) nebo je jednoduše smažte. A ujistěte se, že na ně nenaletí někdo z vaší rodiny, ať už děti, nebo starší rodiče, na které se hackeři při svých útocích zaměřují zpravidla nejčastěji," radí odborníci.

 

Právě se děje

Další zprávy