Stížností na e-shopy bude letos rekordní počet. Na co dát pozor na vánočních nákupech

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 20. 12. 2020 18:01
Pandemie koronaviru přinesla růst on-line nákupů a bezhotovostních transakcí už na jaře. Druhá vlna on-line nákupy jen posiluje. S tím ale souvisí i vyšší počet pokusů o okrádání a podvody. Ty jsou do určité míry usnadněny i tím, že řada nových zákazníků má minimální zkušenosti, nízkou obezřetnost a důvěřují věcem, kterým by neměli. Připomeňte si, jak se v on-line prostředí pohybovat bezpečně.
Nakupování, Vánoce, e-shop, ilustrační foto
Nakupování, Vánoce, e-shop, ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Na nákup raději oddělenou kartu

Pro nákup na internetu bezpečnostní experti v každém případě doporučují používat zvláštní kartu, na které není přístup k veškerým financím.

"Bezpečnosti placení on-line výrazně napomohla také nová pravidla z roku 2019, kdy banky musí povinně ověřit uživatele transakce dalším faktorem - většinou se tak děje pomocí aplikace nebo SMS kódu," připomíná Dvořák z Esetu.

  • S krádeží právě v souvislosti s platbou na e-shopu má vlastní zkušenost celkem šest procent dotázaných v průzkumu společnosti. Je to obdobná hodnota jako v předchozím roce (5 %). Většina z nich má přitom čerstvou, maximálně rok starou zkušenost (35 z 59 případů).

"V těchto nedávných případech se skoro vždy jednalo o částku do 5000 korun (31 z 35 případů). Skoro vždy lidé incident reklamovali (30 z 35 případů). Ne všem však byly peníze plně navráceny (jen v 20 z 30 reklamací). Alespoň část peněz vrátili jednomu postiženému. Devět lidí nedostalo peníze zpět vůbec," upřesňuje zpráva průzkumu.

 

Právě se děje

Další zprávy