Pavla Adamcová
Aktualizováno 20. 12. 2020 18:01
Pandemie koronaviru přinesla růst on-line nákupů a bezhotovostních transakcí už na jaře. Druhá vlna on-line nákupy jen posiluje. S tím ale souvisí i vyšší počet pokusů o okrádání a podvody. Ty jsou do určité míry usnadněny i tím, že řada nových zákazníků má minimální zkušenosti, nízkou obezřetnost a důvěřují věcem, kterým by neměli. Připomeňte si, jak se v on-line prostředí pohybovat bezpečně.
Nakupujte tam, kde to znáte
Podvodné e-shopy samozřejmě nejsou jen záležitostí Vánoc. Aktivní jsou v průběhu celého roku, nicméně o Vánocích se s nimi roztrhne pytel ještě více.
"Na první pohled jsou obtížně rozeznatelné od těch seriózních a funkčních. Zpravidla se jim ale nedovoláte, na e-maily neodpovídají, platby vyžadují předem, nebo rovnou chtějí zadat platební kartu, ze které prostě ukradnou peníze, aniž by cokoliv bylo dodáno. Samotné dodání zboží je také s otazníkem, v příznivém případě dostanete balíček s hromadou kamínků místo kýženého iPhonu," potvrzuje slova mluvčího inspekce zpráva IT společnosti Anect.
"V případě méně známých e-shopů čtěte recenze a zkušenosti uživatelů na srovnávačích e-shopů, kterých je na trhu hned několik, a vybírejte e-shopy s velkým počtem pozitivních recenzí," radí firma.