Stížností na e-shopy bude letos rekordní počet. Na co dát pozor na vánočních nákupech

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 20. 12. 2020 18:01
Pandemie koronaviru přinesla růst on-line nákupů a bezhotovostních transakcí už na jaře. Druhá vlna on-line nákupy jen posiluje. S tím ale souvisí i vyšší počet pokusů o okrádání a podvody. Ty jsou do určité míry usnadněny i tím, že řada nových zákazníků má minimální zkušenosti, nízkou obezřetnost a důvěřují věcem, kterým by neměli. Připomeňte si, jak se v on-line prostředí pohybovat bezpečně.
Foto: Thinkstock

Důvěřiví senioři jsou terno pro podvodníky

  • Na Českou obchodní inspekci se v loňském roce obrátilo kvůli problémům s e-shopem 5641 nespokojených zákazníků. "Nicméně letos tento počet byl překročen již v listopadu, a očekává se proto za rok 2020 rekordní počet stížností na internetové obchodníky," říká mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Podvodníci podle něj cílí především na starší a důvěřivé uživatele, kterým například tvrdí, že mají zázračný výrobek, který je ochrání před infarktem, vysokým krevním tlakem a tak dále. Jako forma úhrady je požadována platba kartou předem.

"Peníze odejdou dle informací spotřebitelů na zahraniční účty, někdy dokonce rovnou v čínských jüanech, zboží však nepřichází. Kontaktovat provozovatele nelze, protože web je anonymní, bez kontaktních údajů, jediným možným kontaktem bývá formulář na stránkách, ale na něj zpravidla nikdo nereaguje," připomíná známý vzorec Fröhlich.

  • Pokud při nákupu na internetu podle poradce České bankovní asociace pro platební styk Tomáše Hládka uživatel zaplatí platební kartou a obchodník mu objednané zboží v termínu nedodá, může uživatel využít takzvaný chargeback. Jde o proces, kterým za určitých podmínek může klient získat peníze zpět.

"Je však třeba bance prokázat, že byl skutečně poškozen. Například že se snažil prostřednictvím e-mailu s obchodníkem komunikovat, ale ten na jeho výzvy nereagoval. Ideální by bylo mít také doklad o koupi zboží či služby. Žádost o chargeback ale uživatel nemůže použít například v tom případě, kdy si něco objednal a následně si nákup rozmyslel," říká Hládek.

 

Právě se děje

Další zprávy