Brno Litr nafty přišel před rokem přibližně na dvaatřicet korun. Nyní stojí jen málo přes šestadvacet korun a nejspíš bude ještě zlevňovat. Cestující si však na levnější jízdenky na autobus musí počkat. A v městské hromadné dopravě se jich nejspíš nedočkají vůbec.
"Pokud se nízká cena nafty udrží, upravíme ceny přibližně od března. Jednak chceme počkat, až se cena pohonných hmot ustálí a navíc potřebujeme nahradit ztráty spojené s růstem cen pohonných hmot letos v létě," uvedl majitel společnosti Student Agency Radim Jančura. Poté, co letos začala nafta zdražovat, držela jeho společnost ceny jízdného ještě půl roku na stejné úrovni. Vznikla jí tak ztráta skoro 12 miliónů korun. Tu teď potřebuje nahradit.
Podobný postup připravují i další automobiloví dopravci, Argumentují tím, že nechtějí své cestující zatěžovat neustálými úpravami jízdného. "Nemůžeme každý měsíc měnit ceny. Navíc naše ceny nejsou volné, ale usměrňované. To znamená, že jsme v létě na drahou naftu dopláceli, protože jsme nemohli jen tak zdražit. Snížení ceny jízdenek by teď přicházelo v úvahu až v příštím roce," podotkl ředitel společnosti Tourbus Antonín Grund.
Čtěte více
- Ceny benzínu padají, je nejlevnější za čtyři roky
- Levný benzín k Vánocům? Žádná utopie, tvrdí analytici
- Inflace klesla na šest procent. Může za to levná ropa
Ani dopravní společnosti ICOM, která provozuje linkové spoje v osmi krajích, zatím levnější jízdné nechystá. Kromě doplácení na ztráty způsobené drahou naftou v letošním roce investuje ICOM také do nových autobusů. "Budou jednak pohodlnější pro naše pasažéry, ale také šetrnější k životnímu prostředí," podotkla mluvčí společnosti Lenka Dostálová. Upozornila, že ICOM zdražoval naposledy na konci roku 2007 a předtím v roce 2000.
Ceny vyvažují drahé energie
Zcela netečné zůstanou ke stále levnější naftě městské dopravní podniky. V městech, kde kromě autobusů jezdí také trolejbusy a tramvaje totiž levnější pohonné hmoty nedokážou nahradit například stoupající cenu energií.
"Zlevňování nafty je zatím velice krátkodobé a v hospodářském výsledku se nejspíš nijak neprojeví. Chytřejší bychom mohli být až po delším čase. Navíc poslední úpravu cen jsme provedli od 1. prosince letošního roku," vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.
Podobná situace je i v dalších krajských městech. Úsporu na pohonných hmotách nepocítí na ceně jízdenek ani cestující v Plzni. "V případě, že by podnik vykazoval ztrátu, bude tato úspora řešena případným vrácením peněz do městského rozpočtu," řekl Václav Zikmund, dopravně provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků.