Komunikovat s institucemi lze zejména skrze datovou schránku, která v podstatě nahrazuje doporučený dopis a považuje se za doručenou již po odeslání. Co její vlastnictví vlastně znamená a jaké výhody komunikace přes internet přináší?
Datovou schránku si lze zřídit na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT - tedy na poště nebo obecním úřadu. Je ale možné ji založit také přes internet. Vlastník elektronické občanky nebo jiné elektronické identity tak může učinit on-line v Portálu občana bez předchozí návštěvy Czech POINTu. Provoz "datovky" je přitom zdarma.
Zdarma je možné požádat on-line mimo jiné o výpisy z informačních systémů veřejné správy, to znamená veřejných i neveřejných rejstříků. Je tedy možné zažádat například o výpis z živnostenského rejstříku, insolvenčního rejstříku nebo rejstříku trestů. Datová schránka vlastníka automaticky upozorní před vypršením platnosti občanského průkazu a cestovního pasu a umožní přihlášení do Portálu občana. Ten poskytuje některé služby veřejné správy on-line, jako je například přehled bodového stavu řidiče nebo detaily k řidičskému oprávnění.
Bezkontaktně je možné přes datovku podat také daňové přiznání. Podle finanční správy tak letos učinilo 15 procent poplatníků. Skoro čtvrtina pak použila aplikace EPO a 64 procent poplatníků podalo daně písemnou formou.
Úřady mají povinnost komunikovat s vlastníky datových schránek výhradně elektronicky. Veškerá komunikace s nimi je přitom rovněž bez poplatků. Doručené i odeslané zprávy zůstávají ve schránce po dobu 90 dnů.
V pracovní dny projde systémem datových schránek podle údajů ministerstva na 400 tisíc datových zpráv denně.
Kromě komunikace s úřady se lze spojit i s právnickými osobami, jako jsou například dodavatelé nebo zákazníci. Jde o situace, kdy je například nutné odeslat smlouvy nebo faktury, u kterých je nezbytné potvrzení o doručení i garance včasného dodání. Tato služba soukromoprávní komunikace už ale zpoplatněna je. Jde ovšem stále o nižší sazbu než při odeslání přes poštu.