Praha - Nejvstřícnější bankou pro drobné klienty v Česku byla v říjnu až prosinci loňského roku UniCredit Bank. Alespoň podle výsledků projektu OVB Vstřícná banka.
V poměrně těsném odstupu následují Fio banka, mBank a Komerční banka, nejlepší pětku pak doplňuje Equa bank.
Výsledky projektu OVB Vstřícná banka určuje především odborná porota nezávislá na bankách, jejíž hodnocení má váhu 58,3 procenta. Dalšími 25 procenty se na hodnocení podílí web Bankovnipoplatky.com a s podílem 16,7 procenta také veřejnost (po registraci na webu).
Proč zrovna UniCredit Bank?
„UniCredit Bank byla v posledním čtvrtletí roku 2012 skutečně aktivní. Přišla s mnoha novinkami," vysvětluje její úspěch šéf projektu Vstřícná banka Miroslav Zeman. Zmiňuje například konto pro děti do 15 let nebo co-brandovanou kreditní kartu umožňující slevy v síti čerpacích stanic Agip.
Banka také obdržela cenu Award for Excellence 2012 časopisu Euromoney jako nejlepší bankovní dům ve střední a východní Evropě v oblasti platebního styku a řízení hotovosti. Stala se tak světovou jedničkou, pokud jde o "expertizu odvětví a znalostí", "technickou podporu a poradenství" a "kompatibilitu se systémy svých klientů".
„Je to banka střední až větší velikosti na poměry ČR. Je univerzální a poskytuje v podstatě všechny služby, které si lze pro spotřebitele představit," říká ke svému hodnocení jeden z porotců Otakar Schlossberger, bývalý Finanční arbitr ČR a nyní vedoucí katedry bankovnictví a pojišťovnictví na Fakultě ekonomických studií Vysoké školy finanční a správní.
„Informace na internetových stránkách jsou přehledné a docela příjemně sestavené. Lze se dobrat celkem jednoduše všem potřebným informacím. Banka se věnuje všem druhům společenské odpovědnosti - charitativní aktivity, kultura i sport. I za to je ji nutno pochválit," dodává Schlossberger.
Stříbro a bronz pro bezpoplatkové banky
Těsné druhé místo si udržela Fio banka. „V posledním hodnoceném čtvrtletí přišla jak s několika novinkami, tak získala hned dvě nejvyšší ocenění v hodnocení Fincentrum Banka roku 2012. Stala se Nejdynamičtější bankou roku 2012 a její Fio osobní účet obsadil první místo v kategorii Účet roku 2012," připomíná Zeman.
Vítěz ze třetího čtvrtletí, mBank, spadl na třetí místo. „Nejenže ve čtvrtém kvartálu nepřišla s žádnou novinkou, ale téměř o ní nebylo slyšet," vysvětluje Zeman. „Jediná inovace, jež toto čtvrtletí banku provázela, je vydávání nových platebních karet Visa PayWave s bezkontaktní technologií. Pro zákazníky internetové banky se tak platby u obchodníků zjednodušily a zrychlily," dodává.
Těsné čtvrté místo pak obsadila Komerční banka. „Poskytuje velice rozsáhlou škálu služeb. Je to jedna z největších bank na českém trhu. Má výhodu v široké síti poboček a bankomatů a propracovaném internetovém a mobilním bankovnictví. Pro Komerční banku mluví i dlouholetá tradice a stabilní postavení na trhu, na což český občan stále slyší," říká k tomu porotkyně Daniela Čermáková z Metropolitní univerzity Praha.
Jak to vidí porotce z Aktuálně.cz
Jedním z členů poroty je i Petr Kučera jako zástupce Aktuálně.cz, mediálního partnera akce. „Hodnotím hlavně vstřícnost směrem k drobným klientům, protože anketa se zaměřuje právě na retailové banky," říká.
Banky se proto snaží hodnotit nikoliv podle počtu (často dílčích) novinek nebo jimi vydaných tiskových zpráv, ale především podle jejich skutečného jednání v praxi.
„Nemůžu příliš ocenit, když banka pětkrát za rok mírně zlevní původně drahou službu, jestliže ji konkurence od začátku nabízí ve srovnatelné kvalitě mnohem levněji, nebo dokonce zdarma. V tom jsou samozřejmě nové nízkonákladové banky v nevýhodě, protože už nemají co zlevňovat a kde ustupovat," vysvětluje Kučera.
Vedle poměru ceny a kvality služeb dává zástupce Aktuálně.cz nejvíce bodů bankám, které nabízejí jednoduše stavěné služby se srozumitelnými, přehlednými podmínkami a s veřejností komunikují otevřeně a férově. „Ke vstřícnosti patří třeba také zvýhodnění dlouhodobých klientů při nabídce hypotéky nebo výše úroku pro další fixační období," upřesňuje.
Petr Kučera připouští, že nevýhodou takového hodnocení může být určité zvýhodnění nových menších bank, které toho zatím nestihly tolik pokazit a kvůli omezené nabídce produktů k tomu ani nemají tak široký prostor.
„Běžného retailového klienta ale obvykle zajímají jen základní služby, jejichž dobré fungování a nízkou cenu ocení více než tradici nebo velikost společnosti. Co je mu platné, když se banka chlubí příslušností k velké světové skupině, když i za odchozí či příchozí zahraniční platby v rámci této skupiny účtuje více peněz než konkurenti," vysvětluje člen poroty za Aktuálně.cz.
Plaťte, pokud nekandidujete na prezidenta
Z výše uvedených důvodů udělil Kučera v posledním čtvrtletí nejvíce bodů AirBank, mBank a Fio bance, vysoce ohodnotil i novinky Equa bank, z klasických bank pak nejlépe uspěla ČSOB.
Na konec jeho osobního žebříčku naopak spadla Raiffeisenbank. K dlouhodobějším výhradám, zejména matoucího lákání na „první banku, která za vedení účtu platí vám" (přičemž standardní ceny patří naopak k nejvyšším na trhu), se tentokrát přidal i postoj banky k transparentním účtům.
Zatímco u tisíců transparentních účtů pro běžné klienty účtuje Raiffeisenbank poplatky, a to dokonce i za příchozí platby, u prezidentských kandidátů nakonec udělala výjimku (poté, co na nehospodárnou volbu Jana Fischera a možnost zneužití poplatků upozornil právě online deník Aktuálně.cz). Z podobného důvodu si pohoršila i Česká spořitelna - kandidátům nabídla produkt, který si ostatní zájemci nemohou objednat, a oproti běžným účtům jim odpustila i poplatky.
Psali jsme: Fischer má výhodu v bance, nemusí platit. Není jediný Podnikatelé, banky vás klamou. Platíte víc, než musíte Banky i ČEZ před vámi tají, jak mění smlouvy. Braňte se |
Jaká kritéria jsou nejdůležitější pro vás? A která banka vám podle nich vychází jako jednička? Diskutujte pod článkem nebo na našem Facebooku!