Pracujeme na velké změně sazebníku, říká šéf spořitelny

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
11. 1. 2013 7:30
Ředitel České spořitelny Pavel Kysilka: Nové banky nám klienty výrazně neubraly
Pavel Kysilka, generální ředitel České spořitelny.
Pavel Kysilka, generální ředitel České spořitelny. | Foto: Česká spořitelna

Praha - Největší tuzemská banka Česká spořitelna pracuje na zásadní změně sazebníku. Její generální ředitel Pavel Kysilka ale neprozradí, zda půjde jen o zpřehlednění, nebo skutečnou změnu poplatkové politiky.

Nabídne spořitelna, pohybující se co do výše poplatků mírně nad tuzemským průměrem, letos jednoduchý účet zdarma po vzoru nových menších bank? "Neříkám ani ano, ani to nemohu vyloučit," odpovídá Kysilka v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Šéf spořitelny přitom odmítá, že by banka musela reagovat na nástup mladších konkurentů. Ti podle něj naopak jen nastoupili na trend zjednodušování, ke kterému se prý již dlouho hlásí i Česká spořitelna.

Aktuálně.cz: Co pro Českou spořitelnu znamenají nové banky? Vidíte jejich působení na vašem klientském kmeni, tedy odcházejí vám zákazníci více než dřív?

Pavel Kysilka: Ne, poměr „přílivu a odlivu" klientů se nezměnil, takže žádný vliv nových, malých bank vidět není.

A.cz: Inspirovala vás něčím nová konkurence?

Neřekl bych, že inspirovala, protože už dlouhou dobu mluvíme o tom, že jdeme významným způsobem zjednodušovat komunikaci a služby pro masovější klientelu. Nové banky tak jen vstoupily do nového trendu, který je v Česku vidět, kdy se začínají dost výrazně lišit požadavky jednotlivých segmentů.

Zatímco zhruba desetina populace odpovědně plánuje a vyžaduje od banky profesionální a vyspělé poradenství a komplexní nabídku produktů. Masová většina buduje s bankou vztah na základě důvěry, má radši jednodušší nabídku produktů a chce mít snadné, srozumitelné, přátelské, rodinné bankovnictví.

Nové banky zachycují tento trend zjednodušování a míří na užší skupinu lidí, kteří jen jednou za delší čas potřebují svého bankovního poradce a většinou se obslouží sami přes internet nebo třeba přes chytrý mobil.

A.cz: Je pro vás tento trend také směrodatný?

My jdeme tímto směrem také, což je vidět na technologických inovacích, jako jsou bezkontaktní karty, které jsme nabízeli jako jedni z prvních na trhu, nebo nově Mobito a samozřejmě naše mobilní banka pro chytré telefony s možností zaplacení složenky na dva doteky.

Na rok 2013 máme pro masovější klientelu na pobočkách připraveny zásadnější změny ve smyslu zjednodušení a zpříjemnění služeb. Takže neřekl bych, že nás nová konkurence inspirovala, ale díváme se stejným způsobem na tu samou oblast.

A.cz: Jaké konkrétní zjednodušení chystáte pro pobočky?

Tyto novinky budeme specifikovat až před jejich spuštěním.

Foto: Vojtěch Marek
Čtěte také:
ČSSD si spletla jména firem, brání se Česká spořitelna
Novoroční dárek? Plaťte dál, vzkazují největší banky
Spořicí účty nově: Skončil trik i nejvýhodnější úrok

Účet bez poplatků nemohu vyloučit

A.cz: Kromě toho, co jste vyjmenoval, jsou nové banky specifické i tím, že většinou nabízejí možnost bezpoplatkového osobního účtu. Nabídne Česká spořitelna také účet bez poplatků - třeba klientům, kteří nebudou vyžadovat obsluhu na pobočkách?

My už delší dobu nabízíme osobní účet, kde si každý sám nastaví jednotlivé služby, které využije, a tedy i cenu takového účtu. I do budoucna počítáme s tím, že si lidé budou nastavovat výši poplatku podle toho, jaké služby využívají.

A.cz: Je ale možné, že Česká spořitelna nabídne jednoduchý účet bez poplatků?

Neříkám ani ano, ani to nemohu vyloučit, protože je to součást toho, o čem celou dobu mluvíme a co chystáme.

A.cz: Říkal jste, že lidé i nadále budou volit služby, které k osobnímu účtu chtějí, a za které tedy zaplatí. Znamená to, že struktura sazebníku, jak je postavená dnes, se měnit nebude?

Nikdy neplatí, že by se sazebník nemohl měnit. Pokud přijdeme s novým produktem, vždy budeme uvažovat o změnách.

A.cz: Viděl jste sazebník České spořitelny někdy v poslední době?

Samozřejmě.

A.cz: A přijde vám přehledný? Mně nikoli.

Mně vůbec ne. Intenzivně pracujeme na zásadní změně.

A.cz: A pracujete na tom jen v té podobě, že jste lidem na webu nabídli dvě verze grafiky nového sazebníku?

Je to jedna z důležitých cest, jakou zjišťujeme hlas klienta. Měli jsme s nimi i spoustu pracovních skupin a sezení. Pak si výsledky ověřujeme kvantitativně. Čili zapojujeme klienty přímo do hry o tom, jak designovat nejen konkrétní produkty, ale i o to, jak má vypadat klientská dokumentace a komunikace včetně ceníku.

A.cz: Jak by vypadal roční zisk České spořitelny, pokud byste nabízeli všechny osobní účty bez poplatku?

Neznám tu kvantifikaci z hlavy.

Včela zatím nepřiletí

A.cz: V roce 2012 jste změnili značky pro některé segmenty klientů - máte teď Erste Premier pro movitou klientelu a pro firmy Erste Corporate Banking. Plánujete i další segmentaci?

Stále platí, že značkou pro většinovou klientelu zůstává Česká spořitelna a k ní nyní máme tři Erste brandy, vedle vámi zmíněných máme již delší dobu ještě Erste Private Banking pro investování. Další změny nevylučuji, ale momentálně to je pouze ve stavu úvah.

A.cz: Hovořilo se třeba o tom, že by se nějak mohla vyčlenit skupina klientů, kteří jsou řekněme ve vyšší střední třídě a zároveň jsou finančně nadstandardně gramotní.

I o tom přemýšlíme.

A.cz: Předloni oznámila skupina Erste změnu loga, hlavním symbolem se na podzim roku 2012 měla stát spořivá a pracovitá včela. Jak to se změnou vypadá nyní, odložili jste ji na později?

Ani pro rok 2013 to není v našich plánech. S ohledem na ekonomickou situaci a náladu v Evropě budeme investovat do jiných věcí.

Foto: Česká spořitelna
Čtěte také:
Česká spořitelna odkládá změnu loga. Včela nepřiletí
Vyberte si bankovky na přání, vyzve už i největší banka
Na sKartách začneme vydělávat za 10 let, říká šéf banky
 

Právě se děje

Další zprávy