Ekonomika
Aktualizováno 15. 3. 2020 20:01
Epidemie koronaviru se už teď negativně podepisuje na globální i české ekonomice. Nejvíce to zatím pociťuje letecký sektor, například kvůli rušení zájezdů ze strany cestujících. Jaká pravidla se v případě storna dovolené uplatňují? A má zaměstnavatel právo ptát se pracovníka, kde na dovolené byl? Podívejte se na přehled ekonomických a pracovněprávních témat k šířící se nákaze koronavirem.
Nařízení karantény zaměstnanci
- Zaměstnavatel by měl svým pracovníkům poskytnout v případě propuknutí jakékoliv nákazy osvětu typu, jak si mýt ruce a jak si správně zakrývat ústa při kašli.
- Firma může od zaměstnanců, kteří se vrátili z dovolené, vyžadovat informace o rizicích spojených s koronavirem, například zda se nezdržovali v některém z ohnisek nákaz.
- Zaměstnavatel nemůže pracovníka poslat do karantény, pokud ji nebo pracovní neschopnost nenařídil doktor. Firma má přesto několik možností, jak nemocného poslat z práce domů, například mu může poskytnout náhradní volno.
- Pokud lékař či hygienik zaměstnanci karanténu nařídil, jedná se o překážku v práci, za kterou přísluší náhrada mzdy stejně jako v případě běžné pracovní neschopnosti.
- Zákoník práce dává zaměstnanci právo odmítnout výkon nebezpečné práce. Odmítnutá práce ale musí bezprostředně a závažným způsobem ohrožovat jeho život nebo zdraví, popřípadě život nebo zdraví jiných lidí. Obava z nakažení koronavirem není v současné době dostatečně silný argument.
- Zaměstnavatel může v souvislosti s nákazou zavřít provozovnu z důvodu protiepidemiologických opatření. Jde vlastně o nařízení karantény a v takovém případě zaměstnavatel platí prvních 14 dní zaměstnancům "nemocenské".
- Další podrobnosti se dočtete v článku:
Zakašleš a mazej domů. Co vám může firma nařídit v případě nákazy a na co máte nárok