Česká spořitelna nezvládá převod klientů z Brokerjetu, nemohou obchodovat přes dva měsíce

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
12. 2. 2016 16:20
Někteří klienti si stěžují, že ani více jak dva měsíce po ukončení služby nemohou obchodovat se svými akciemi. Spořitelna problém přiznává, dodává ale zároveň, že žádný termín pro převod neslibovala. Brokerjet skončil na konci listopadu.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha – Česká spořitelna má problém s převodem klientů dceřiné společnosti Brokerjetu ke konkurenci. Někteří klienti si stěžují, že ani více jak dva měsíce po ukončení této služby nemohou obchodovat se svými akciemi.

"Od začátku listopadu čekám na převedení akcií. Urgoval jsem to několikrát. Bez výsledku," říká jeden z bývalých klientů Brokerjetu. Česká spořitelna přitom účty v Brokerjetu - tehdy šlo o jednoho z největších obchodníků s cennými papíry na českém trhu - uzavřela ke konci listopadu.

"Evidentně nejsem jediný, kdo tyto problémy má. Kolega to urgoval dokonce u ombudsmana České spořitelny, ale s minimálním výsledkem," dodává zmíněný klient Brokerjetu.

Česká spořitelna problémy potvrzuje. "Z důvodu velkého množství pokynů skutečně dochází k tomu, že některé převody trvají delší dobu, přestože Brokerjet dopředu klientům žádnou dobu převodu negarantoval," reaguje Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny.

V současné době podle ní zbývá převést ještě zhruba 200 klientů. "Každý převod je nutné zpracovat individuálně a rychlost vypořádání nezávisí pouze na Brokerjetu. Jsme si nepříjemné situace vědomi a děláme vše pro co nejrychlejší vyřízení a daří se nám dobu převodu cenných papírů zkracovat," dodává Havligerová.

Podle Davida Fyrbacha z advokátní kanceláře Feichtinger Žídek Fyrbach, který se specializuje na spory na finančním trhu, se dá v zásadě říct, že Brokerjet porušuje své povinnosti. "Podle platné právní úpravy je obchodník s cennými papíry povinen jednat čestně, spravedlivě a kvalifikovaně a pokyny zákazníka plnit bez zbytečných průtahů," říká.

Klient tvrdí, že vzhledem k současným výkyvům na trhu mu (kvůli nemožnosti obchodování s akciemi) vznikají značné ztráty. Spořitelně, respektive Brokerjetu, přitom musel za převod akcií zaplatit 5400 korun, protože se rozhodl odejít k jinému obchodníkovi než k doporučené Saxo Bank.

"Poplatky za převod účtujeme podle ceníku, o jejich odpuštění rozhodujeme na individuální bázi," odpovídá Havligerová na otázku ohledně vrácení poplatku jako kompenzace za pomalý převod.

Brokerjet loni ukončil svou činnost po dvanácti letech na trhu. "Nízký počet aktivních investorů v ČR nám bohužel nedovoloval dostatečně investovat do vývoje vlastní technologie pro obchodování, a proto jsme se rozhodli od jejího dalšího vývoje ustoupit a ukončit svou službu," vysvětloval to v polovině loňského roku Libor Janoušek, předseda představenstva společnosti Brokerjet České spořitelny.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy