Praha - Tržby automobilek a dodavatelů dílů v Česku loni poprvé překročily hranici bilionu korun. Oproti předchozímu roku stouply o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu korun. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Firmy z oboru (přesněji členské firmy tohoto sdružení) se už na celkových tržbách průmyslové výroby v Česku podílejí 24,4 procenta, což je o 2,4 procentního bodu více než před rokem.
Výroba aut je extrémně závislá na vývozu, do zahraničí putuje 85 procent produkce oboru. Na celkovém exportu Česka se automobilky podílely 21,7 procenta.
Počet zaměstnanců v oboru stoupl za uplynulý rok o čtyři procenta na celkových 117 tisíc. V autoprůmyslu pracují jen tři procenta českých zaměstnanců, vytváří ale devět procent výkonu české ekonomiky (HDP).
Mají také nadprůměrné mzdy. Dělníci si vydělají 28 842 korun, průměrná mzda v oboru jako celku je pak dokonce 34 820 korun.
Loni se v Česku vyrobilo rekordních 1,38 milionu silničních vozidel - o 8,2 procenta více než před rokem. Z toho 1,34 milionu připadá na osobní auta, kromě toho ale v Česku vzniklo 24 690 přívěsů a návěsů, 4388 autobusů, 1326 nákladních aut (jediným výrobcem zůstala Tatra, která zvýšila produkci o více než polovinu) a 1228 motocyklů (Jawa Moto v Týnci nad Sázavou).
"V loňském roce jsme si udrželi pozici evropské a světové jedničky ve výrobě autobusů v přepočtu na obyvatele. Jsme také druhým největším výrobcem osobních automobilů na světě v přepočtu na obyvatele," říká mluvčí Sdružení automobilového průmyslu Miroslav Konvalina.
Obor roste i letos: výroba vozidel za první čtyři měsíce roku vzrostla o šest procent na více než půl milionu kusů.
Dodavatelské firmy zaměstnávaly 76 649 lidí, což je 65 procent všech pracovníků v automobilovém odvětví.