Druhý největší zaměstnavatelem v zemi letos platil opravdu štědře. V rámci kolektivního vyjednávání se odborářům povedlo s vedením podniku domluvit vůbec nejvyšší navýšení mezd v historii firmy. V průměru vzrostly o 25 procent.
"Kromě 12tisícové prémie obdrží zaměstnanci s prosincovou mzdou také druhou polovinu takzvaného zaručeného bonusu, který v minulosti prosadily odbory jako trvalý bonus pro zaměstnance bez ohledu na stav hospodaření firmy. První polovina se vyplácí v červnu a druhá právě v prosinci ve výplatě za listopad," uvádí se v aktuálním týdeníku Škodovácký odborář.
Většina zaměstnanců dostane před svátky, podobně jako v dubnu, více než sto tisíc korun hrubého. "Na zaměstnance čeká před Vánoci skutečně štědrá výplata," píše se v článku odborového titulu.
Text dále připomíná, že se všem, více než třiceti tisícům zaměstnanců, od dubna zvyšuje tarif o 12 % a o stejnou výši i korunové hodnoty osobního ohodnocení. Tím došlo k navýšení zaručeného bonusu, na který má zaměstnanec má nárok už po 3 měsících zaměstnání ve firmě.
Ten také upozorňuje na to, že v letošním roce zaměstnanci na jaře obdrželi ještě rekordní variabilní bonus, který se podařilo navýšit na 60 tisíc korun a zároveň se dohodlo, že tato suma bude sloužit jako základna pro výpočet bonusu v příštím roce. V dubnu pak zaměstnanci dostali jednorázovou platbu ve výši sedmi tisíc korun.
Výrazně vzrostly i příplatky za práci v taktu, v atypických směnných systémech ale i ostatních systémech směn, za práci v noci, odpoledne, za pracovní prostředí. Navýšen byl i příspěvek na penzijní spoření.
"Když to všechno sečteme, dostaneme se na opravdu vysoké hodnoty. Dohodnuté složky mezd znamenají pro zaměstnance v Mladé Boleslavi růst mezd o 20 procent a v Kvasinách dokonce o více než 30 procent. A to vše při vědomí, že už po novém roce zahájíme další kolektivní vyjednávání o mzdách," uzavírají odboráři.
Dělník ve Škoda Auto měl loni základní plat 40 557
Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40 557 korun. Po navýšení a započítání všech bonusů a příplatků si tak letos mohli lidé na nižších pozicích vydělat v průměru přes 50 tisíc korun měsíčně.
"Zaměstnanci svařovny dostali informaci, že se Odborům Kovo podařilo
vyjednat jednorázovou odměnu ve výši 12 tisíc, kterou dostanou v prosincové výplatě. Ve svařovně díky tomu zavládla dobrá nálada," konstatuje se v listu Škodovácký odborář v rubrice Zprávy z výroby.
Odbory jsou v nebývale silné pozici. Tržby Škody Auto se loni vyšplhaly na 407 miliard korun a čistý zisk dosáhl výše 31,8 miliardy. To jsou dosud nejvyšší hodnoty ve 122leté historii společnosti. Vedle rekordních výsledků hraje odborářům při vyjednávání do karet také situace na tuzemském trhu práce.
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.
Škodě hrozí výrazný pokles zisků
- Hospodářské noviny v říjnu upozornily, že automobilka Škoda Auto se po loňském rekordním roce, kdy prodala nejvíce aut v historii a dosáhla vůbec nejlepších hospodářských výsledků, připravuje na obtížné období. Podle informací HN největší české firmě v následujících letech hrozí prudký propad provozního zisku. Zatímco loni činil 1,6 miliardy eur, během následujících dvou let by mohl klesnout až na polovinu.
- Firma proto podle informací HN plánuje zdražit auta pro své odběratele. Zatím nelze říci, jak to prodejci promítnou do konečných cen aut.
- Byznys Škodě komplikuje hned několik věcí najednou. Od září nesměla prodávat vozy, pro které se jí nepodařilo získat potřebná razítka. Ta jsou nutná kvůli přísnějším pravidlům pro měření emisí. Během podzimu proto nebyla schopná dodat zákazníkům desítky tisíc vozů. Auta z továrny dovážela na pronajaté odstavné plochy.
- Pod silný tlak aktuálně dostává automobilky Evropská unie. Ta od roku 2020 zásadně omezí množství zplodin, které mohou auta vypouštět z výfuků. Automobilky budou muset srazit průměrné emise u vyrobených aut, v opačném případě budou platit miliardové pokuty. Do roku 2030 se navíc regulace ještě zpřísní.