Vlak už vám balík nedoručí. České dráhy končí s kurýrem, na zásilkách prodělávají

Klára Čeperová
19. 9. 2017 19:40
Laboratorní vzorky, letáky nebo ve vlacích zapomenuté kufry - to jsou příklady zásilek, které přepravoval ČD Kurýr. V posledních letech byl ale o doplňkovou službu národního dopravce stále menší zájem. Pro České dráhy je ztrátová, a tak s ní končí. Například půjčovny kol nebo směnárny si ale dopravce ponechává.
Od 9. prosince bez balíků. Ilustrační snímek.
Od 9. prosince bez balíků. Ilustrační snímek. | Foto: Archiv Českých drah

Praha - České dráhy ukončí jednu ze svých vedlejších činností a už nebudou konkurovat České poště a dalším doručovatelům. K 9. prosinci přestanou nabízet kurýrní služby. Ty dnes lidem umožňují poslat balík z jednoho nádraží na druhé, kde jsou zásilky prakticky ihned po příjezdu vlaku k vyzvednutí.

"Poptávka po přepravě zásilek ČD Kurýrem měla v posledních letech klesající tendenci a generovala ztráty," vysvětluje Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah. O kolik peněz dopravce kvůli doplňkové službě přišel, nezveřejňuje. On-line deníku Aktuálně.cz mluvčí poskytla jen čísla o přepravených zásilkách. Ty se během pěti let téměř trojnásobně propadly na 68 tisíc v roce 2016.

Služba funguje tak, že si zákazníci vyberou jedno z šestačtyřiceti vlakových nádraží, která přepravu zásilek nabízejí. Svůj balík přivezou na pobočku ČD Kurýr nejpozději třicet minut před odjezdem vlaku. Příjemce si pak může balík vyzvednout půl hodiny po příjezdu spoje.

"Vlaky by sice jely tak jako tak, balík ale musí někdo naložit, zaevidovat a předat. Museli jsme se také starat o manipulační techniku. Vlaky navíc ve stanicích zastavují jen krátce a manipulace se zásilkami zdržuje vlaky, což vede k pokutám," vysvětluje další důvody, proč České dráhy službu ruší, Pistoriusová. Dodává navíc, že novější soupravy už nemají prostor, kde by mohly balíky převážet.

Služba Českých drah nevychází příliš dobře při srovnání ceny za doručení. Přeprava maximálně desetikilového balíku stojí 168 korun, pokud "jede" vlak přímo, pokud je balík třeba přeložit do dalšího vlaku, připlácí se dalších 30 korun.

Konkurenční doručovatelé mají ceníky odstupňovány podle váhy. Česká pošta desetikilový balík přepraví za 170 korun a například kilový balík vyjde už "jen" na 79 korun. Například PPL nabízí přepravu desetikilového balíku za 202 korun a kilového za 139 korun.

Podle zaměstnance Českých drah, který si kvůli hrozícímu postihu nepřeje být jmenován, na obsluhu ČD Kurýra stačí na nádraží dva lidé. O pracovní místa se prý ale lidé po zrušení kurýra na vlakových nádražích neobávají. Propouštět se po skončení služby prý nebude.

Místo kurýra se národní dopravce zaměřuje na jiné doplňkové služby. "Perspektivní a zákazníky vyhledávané jsou například směnárny nebo půjčovny kol," říká Pistoriusová.

 

Právě se děje

před 59 minutami

Kvalifikací v Ruce prošla trojice českých skokanů. Sakala spadl

Trojnásobné zastoupení budou mít čeští skokani na lyžích v druhém závodu sezony Světového poháru ve finské Ruce. Po neúspěšné kvalifikaci minulý týden ve Wisle si dnes na severu Evropy postup do závodu zajistili Čestmír Kožíšek, Viktor Polášek a Vojtěch Štursa.

Kožíšek obsadil výkonem 112,5 metru 20. místo, Polášek doletěl o půl metru dál, bodově mu to ale stačilo na umístění o sedm příček níž. Štursa proklouzl do postupové padesátky s výkonem 96,5 m jako poslední. Neuspěl Filip Sakala, který neustál doskok a po pádu skončil šedesátý.

Kvalifikaci ovládl Polák Dawid Kubacki, jenž výkonem 135,5 metru předvedl nejdelší skok dne. Vítěz úvodního závodu SP ve Wisle Němec Markus Eisenbichler byl šestý.

Zdroj: ČTK
Další zprávy