Jeden z nejdiskutovanějších typů potravin zdravého životního stylu - tedy bio - si Češi obvykle nevozí z farem, ale nakupují je klasicky v maloobchodních řetězcích. Ty podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy zaznamenaly za poslední tři roky desetinásobný nárůst obratu v prodeji tohoto typu zboží.
"Nejsilněji roste zájem o biopotraviny v sortimentu ovoce a zeleniny, a to o stovky procent. Velmi oblíbené jsou například bio banány. Pozorujeme také rostoucí zájem o máslo a mléčné produkty v bio kvalitě," uvádí pro Aktuálně.cz za prodejny Albert ředitel komunikace Jiří Mareček. To potvrzuje také většina konkurence - mezi nimi třeba Penny Market, Kaufland, ale také e-shopy Košík.cz a Rohlík.cz.
Podle tiskové mluvčí řetězce Globus Rity Gabrielové se zákazníci hodně orientují na nákup surovin pro přípravu vlastních jídel. "Jde o výrobky jako passata, kokosový olej v bio standardu nebo některé alternativní mléčné výrobky. Postupně objevují také různé snacky, jako jsou například slané tyčinky," doplňuje mluvčí. Podle řetězce Lidl Češi v biokvalitě rádi nakupují také dětské výživy.
Ceny drží na uzdě zájem lidí
Od roku 2017 přibylo ekologicky hospodařících zemědělců v Česku o 13,5 procenta na 4725, přispěla k tomu právě zvýšená poptávka domácností po bio potravinách. Díky tomu jsou podle Svazu ekologických zemědělců (PRO-BIO) ceny těchto výrobků schopny konkurovat běžnému zboží.
"V případě biopotravin je pochopitelně rozdíl stále vysoký, a to především kvůli nárokům kladeným na pěstitele a výrobce. Na druhou stranu třeba u integrované produkce (cílem integrované produkce jsou postupy, které tolik nezatěžují životní prostředí, - pozn. red.) se ceny blíží konvenční zelenině," potvrzuje ředitel marketingu Košík.cz Jan Škrabánek.
Podle manažerky svazu Kateřiny Urbánkové jsou zejména ceny mléka, mléčných výrobků a hovězího masa už srovnatelné s běžnými potravinami. "Musíme ale ještě hodně vysvětlovat. Aby bio produkty, když budou cenově srovnatelné s konvencí, byly automatickou volbou spotřebitele. Tím totiž nedělá něco jen pro sebe, ale i pro naši přírodu. Celkově se dostupnost a rozmanitost nabídky bio potravin velice zlepšila," doplnila Urbánková.
On-line supermarket Rohlík.cz očekává, že Češi budou brát v blízké budoucnosti bio za standard, podobně jako zákazníci v Německu. "Také v dalších zemích západní Evropy kupuje bio produkty a kvalitní maso široká veřejnost. Trend se projeví i na cenách. Předpokládáme, že cenové rozdíly mezi bio sortimentem a klasickým se budou postupně zmenšovat s rostoucí nabídkou bio produktů od dalších konkurentů," doplňuje komerční ředitel e-shopu Olin Novák.
Náhražky lámou rekordy
Zejména kvalitu masa sledují nakupující po nedávných kauzách s problematickým polským dovozem obzvlášť pečlivě. Více než na bio přitom slyší na český původ. Například podle výzkumu agentury Response Now pro Rohlík.cz kontroluje zemi původu masa 79 procent zákazníků e-shopu.
Nicméně v poslední době se Češi nechávají strhnout docela jiným trendem - a to rostlinnými náhražkami masa.
Například vegetariánská sekce on-line obchodu Košík.cz se stala hned po svém otevření nejrychleji rostoucí kategorií e-shopu. "Alespoň jedna z nabízených položek se objevila v každém třetím nákupu, nejméně za pětistovku na ní nakoupily produkty už tisíce zákazníků," vypočítává Škrabánek.
Podle Škrabánka vegetariánské náhražky včetně masových alternativ nenakupují jen vegetariáni. "Ostatně ve světě je flexatariánství - tedy dobrovolné výrazné snižování konzumace masa bez jeho úplného vypuštění - dlouhodobým trendem, třeba v Německu," dodává.
Cena nejnovějších typů náhražek, které se chuti masa nejvíce přibližují, ale zatím zůstává nezanedbatelná. Například kilo bio hovězích párků od českého farmáře lze koupit za přibližně 350 korun a u mražené rostlinné náhražky kalifornské značky Beyond Meat cena za stejné množství přesahuje 700 korun za kilo, u burgerů pak dokonce i 800 korun. Přitom cena prémiového vyzrálého hovězího masa od českého farmáře se prodává od zhruba 500 korun za kilo.
Styl městské střední třídy
Důraz na zdravý a ekologický životní styl nicméně nadále zůstává doménou zejména "městské střední třídy".
Podle tiskového mluvčí Teska Václava Koukolíčka jsou typickým zákazníkem mladé rodiny s dětmi, ale také lidé se zdravotními problémy, například po chemoterapii. "Vzhledem k tomu, že široká řada produktů bio nese také označení vegan, bez lepku, bez laktózy, tak jsou to zcela také zákazníci s různými intolerancemi na lepek, mléko apod. Jde ale určitě o individuální přístup k těmto potravinám," dodává.
V sekci drogerie pak supermarkety potvrzují jednoznačný zájem především o ekologické čisticí prostředky. "Prodej domácí ekodrogerie meziročně vzrostl zhruba o 15 procent. Největší nárůst zaznamenaly prostředky na ruční mytí nádobí a dále prací prostředky, především prací gely," doplňuje za Globus Gabrielová. Obchodníci registrují nárůst prodejů také u ekologických prostředků na mytí podlah a povrchů a ekotablet do myčky.