Praha - Vedení ČSA začalo rozdávat výpovědi. Restrukturalizaci firmy spočívající ve snižování mezd a v masivním propouštění ve středu podpořil menšinový vlastník ČSA, Korean Air. Informaci ČTK potvrdil mluvčí společnosti Daniel Šabík.
Většina letušek a stevardů, kterých se propouštění nejvíce týká, se vyslovila pro stávku. Piloti zatím stávkovat nemohou. Nejprve by museli podobně jako palubní průvodčí o protestu rozhodnout v hlasování, což zatím nechystají. Podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) je restrukturalizace nevyhnutelná.
"Fakticky propouštění začalo už koncem minulého týdne, týkalo se ale pouze administrativních pracovníků," uvedl Šabík. Nyní vedení společnosti rozdalo první výpovědi i provozním pracovníkům. Celkem ČSA v rámci restrukturalizačního plánu hodlá propustit 77 pilotů, 66 pracovníků v administrativě a přes 170 palubních průvodčích.
Stevardi a letušky chtějí stávku
Odbory zastupující piloty se s propouštěním smířit nechtějí, přestože informaci o korejské pomoci jinak vítají. "Předpokládáme, že Korean Air se současným krokem přihlásil k ochotě do ČSA investovat a že tato spolupráce povede k rozvoji dopravce," řekl výkonný sekretář Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Zdeněk Kirchner.
Odbory proto budou při kolektivním vyjednávání prosazovat, aby společnost při zlepšení hospodářské kondice opětovně přednostně přijímala ty zaměstnance, které nyní propouští. „To se má týkat i lidí, kteří v současnosti využili nabídky ČSA a společnost výměnou za větší odstupné opustili dobrovolně,“ dodal.
Pro stávku se dosud vyjádřila drtivá většina letušek a stevardů. Výsledek hlasování, ve kterém stávku podle informací ČTK podpořilo 97 procent hlasujících letušek a stevardů, rozeslaly kolem poledne zaměstnancům ČSA prostřednictvím e-mailu odbory. Výsledek ale zatím neznamená automatické zahájení protestů. O tom mohou rozhodnout pouze odbory zastupující palubní průvodčí.
Babiš: Nic jiného nám nezbývá
Korean Air, který v ČSA drží 44 procent, se ve středu připojil k plánu ministerstva financí podpořit hospodaření finanční injekcí. Jako podmínku ale korejská společnost uvedla právě pokračování v restrukturalizačním plánu, proti kterému se odbory bouří.
"Je to podmínka de facto hlavního akcionáře, protože potom jak ta transakce proběhne, tak stát bude mít jenom 20 procent, takže nic jiného nám nezbývá," řekl Babiš v České televizi. Ke dvaceti procentům má klesnout podíl státního Aeroholdingu v ČSA poté, co Evropská komise a antimonopolní úřady schválí prodej 34 procent ČSA společnosti Travel Service Jiřího Šimáně. Tato společnost využila opce Korean Air, která měla podle smlouvy s vládou expremiéra Petra Nečase předkupní právo na zbylé akcie patřící Českému Aeroholdingu.
Podpora ČSA (navýšení kapitálu) podle Babiše nebude mít dopad na státní rozpočet, protože pomáhat bude Český Aeroholding jako mateřská společnost. Babišovo ministerstvo Aeroholding řídí.
ČSA nyní zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím dopravce zaměstnával přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích. Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.