V letadlech ČSA už se zdarma nenajíte. Létat budou nově na Island nebo Balkán

ČTK Roman Šitner, ČTK
Aktualizováno 22. 10. 2015 14:17
ČSA se přiblíží nízkonákladovým společnostem, kde se za jídlo běžně platí. V ekonomické třídě budou aerolinky jídlo zdarma podávat jen na linkách do kazašské Almaty a korejského Soulu.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - České aerolinie končí s občerstvením zdarma. To zůstane jen na linkách do korejského Soulu a kazašské Almaty, tedy na nejdelších trasách společnosti. Na ostatních linkách budou muset hladoví cestující zalovit v peněženkách. Studené menu bude za 8 eur, teplé za 12 eur.

"Nejsme zdaleka první i z takzvaných tradičních dopravců. Rozsah občerstvení se i v minulosti kvůli úsporám snižoval," uvedl ředitel pro obchod a marketing dopravce Ján Tóth. Podle něj si společnost v minulosti dělala mezi cestujícími průzkum a řada z nich o bezplatné občerstvení, které se však v ekonomické třídě mnohdy smrsklo například na müsli tyčinku, prý zájem neměla.

Cestující si tak budou moci řadu služeb odpustit, pokud na nich budou trvat, budou platit. Týkat se to kromě jídla bude i zavazadel. Základní letenka bude počítat už jen s příručním osmikilogramovým zavazadlem. Kdo oželí velká zavazadla, ušetří proti standardnímu tarifu osm eur (asi 220 Kč).

Nabídky cestování pouze s příručním kabinovým zavazadlem nabídnou ČSA nejprve na linkách do Amsterdamu, Barcelony, Düsseldorfu, Milána, Paříže, Říma, Stockholmu a Varšavy. V prodeji jsou podle Tótha už nyní a nabídka platí od začátku listopadu. Následovat by měly i linky do Benátek, Bruselu a Kodaně.

Létat se bude do Oděsy i Sarajeva

ČSA zveřejnily i své nové destinace. Příští rok se vrátí na řadu míst, kam létaly v minulosti. Na příští letní sezonu otevřou linky na Island, Maltu a do britského Birminghamu. Zároveň otevřou tři nové linky na Balkán, konkrétně do Sarajeva, Záhřebu a Skopje. Dopravce začne také létat do Kaliningradu, který letos v létě kvůli bezpečnostní situaci ve východní Evropě odložil, a do ukrajinské Oděsy, kam z podobných důvodů přestal létat na jaře 2014.

Lety na Maltu a Keflavík na Islandu plánuje dopravce pro sezónní provoz od června do září. Na trase by měly létat dva páry spojů týdně. "Míříme s tím zejména na český trh, předpokládáme, že zejména česká klientela bude mít zájem o letní pobyty v těchto dvou destinacích," uvedl Tóth.

Česká klientela obecně na letech ČSA v posledních letech tvoří menšinu cestujících, zhruba dvě třetiny cestujících představují podle statistik dopravce cizinci přilétající do Česka.

Právě linky na Balkán jsou podle Tótha plánovány především pro zahraniční klientelu. Letadla do cílových destinací budou odlétat večer a do Prahy se vrátí ráno. Hodit se tedy budou zejména pro přílety do Česka, nebo pro další transfer na lety do západní Evropy, dodal.

Ve východním směru se dopravce chce vrátit do celé řady dříve opuštěných destinací. V Rusku jde především o Ufu a Kazaň, dále o běloruský Minsk. Důvodem je podle Tótha stabilizace leteckého trhu v této oblasti, kterou v předchozích letech vážně poškodil konflikt na východní Ukrajině.

Z destinací, které dopravce provozoval letos, příští rok v létě už nebude provozovat Oslo nebo Stavanger, které nebyly tak úspěšné, jak firma očekávala. Už během sezony dopravce z podobných důvodů zrušil spojení do irského Corku a polské Radomi.

Kromě nových destinací na letní sezonu dopravce nedávno oznámil novinky i na letošní zimní letový řád. Nově budou aerolinky přes zimu létat do Benátek, Billundu, Boloně, Nice či Almaty. Do letového řádu dopravce se vrací i Jerevan a Helsinky.

Celkem ČSA plánují pro letní sezonu 2016 využívat flotilu šestnácti letadel.

Internetová anketa Křišťálová lupa jde do finále. Chcete vidět on-line deník Aktuálně.cz na vítězné příčce? Dejte nám svůj hlas zde. Děkujeme!

 

Právě se děje

Další zprávy