Brno - První oběť krize ze světa špičkové módy se jmenuje Escada a je jí teprve jednatřicet let. Německý módní dům podlehl kombinaci dluhů a klesající poptávky po luxusním zboží a dnes vyhlásil insolvenci. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na mnichovský soud, který dnes obdržel všechny potřebné dokumenty. Zatím však nebyl jmenován insolvenční správce.
Poslední pokus o záchranu německé značky, kterou v roce 1976 založili manželé Wolfgang a Margaretha Leyovi, smetli ze stolu sami věřitelé, když odmítli podmínky revitalizace, které navrhovalo vedení podniku.
To chtělo vyměnit „staré" dluhy, které vyšplhaly až do výše 200 milionů eur, za nové. Držitelům obligací nabídla společnost výměnu každých tisíc eur dluhu za 400 eur a deset akcií firmy k tomu.
Pokud by se módnímu domu podařilo získat souhlas alespoň 80 procent věřitelů, měla šanci získat úvěr od UniCredit bank ve výši 13 milionů euro. Plánoval také zvýšení základního jmění na 30 milionů eur.
Tento plán však věřitelé pohřbili, když s výměnou souhlasila jen necelá polovina z nich. Po oznámení této skutečnosti začaly akcie Escady na burze ve Frankfurtu rychle klesat. Včera se propadly o polovinu a dnes pád jejich hodnoty pokračoval.
Značka nejspíš nezmizí
Escada zaměstnává na celém světě 2300 pracovníků, které již o vývoji informovala. Odborníci věří, že jméno značky, které kromě luxusních oděvů nesou i doplňky a parfémy, z trhu úplně nezmizí.
„Značka samozřejmě přežije, koupí ji nějaké velké konsorcium a bude existovat dál," řekl v rozhovodu na ČT24 Petr Tylínek z Vyšší odborné školy oděvního návrhářství.
Německý módní dům se proslavil na přelomu 80. a 90. let, kdy ovládl ženskou módu barevnými a excentrickými návrhy zakladatelky Margarethy Ley. Nový šéf společnosti, Bruno Sälzer, dřívější vedoucí největšího německého konkurenta Escady Hugo Bosse, plánoval značku zaměřit více na každodenní módu a představit mužskou kolekci oděvů. Po nástupu ekonomické krize se však s takovými plány mohl rozloučit.
Escada, která v oblékala hollywoodské hvězdy jako Demi Moore, Hillary Swank nebo Katie Holmes, není jedinou značkou, která na vlastní kůži pocítila dopad hospodářské krize. Investory zoufale shání francouzská značka haute couture Christian Lacroix i majitel milánského módního domu Gianfranco Ferre, společnosti IT Holding.