Stanici postavila a provozuje společnost Bonett a má v prvé řadě sloužit speciálně upraveným autobusům s pohonem na zemní plyn.
Podle generálního ředitele společnosti Václava Holovčáka má oproti klasickým pohonným hmotám CNG řadu výhod - minimálně zatěžuje životní prostředí a pro motoristy znamená značnou ekonomickou úsporu.
Cena zemního plynu je totiž v porovnání s benzinem či naftou zhruba padesátiprocentní. "Jestliže litr benzinu stojí dnes kolem 30 korun, cena kubického metru CNG činí zhruba patnáct korun," konstatuje Holovčák.
Z hlediska spotřeby odpovídá jeden litr benzinu jednomu kubickému metru zemního plynu.
ZDE si přečtěte, jak vidí alternativní paliva EU
Průkopníky budou autobusy
Otevření čerpací stanice na zemní plyn v Jeseníku by mělo podpořit rozvoj dopravy v Česku využívající toto alternativní palivo. "Jsem přesvědčen, že zejména pro město jako Jeseník, proslavené svým lázeňstvím a léčbou horních cest dýchacích, je ekologická doprava velmi důležitá," uvedl Holovčák.
V současné době bude v Jeseníku jezdit jeden autobus s pohonem na zemní plyn, do konce roku by měly přibýt další dva. Provozovatelem těchto autobusů je společnost Connex Morava, zemní plyn dodává Severomoravská plynárenská, a.s., partnerem projektu je město Jeseník.
V ČR existuje v současné době pouhých osm (ode dneška devět) stanic na zemní plyn. To je značný rozdíl například oproti sousednímu Německu, které buduje stovky čerpacích stanic pro CNG ročně a nedávno zprovoznilo na svém území již 600. stanici.
CNG, nebo LPG?
Brzdou pro využití zemního plynu v dopravě v ČR jsou zejména relativně vysoké vstupní investice. Problémem je také osvěta, neboť v ČR má laická veřejnost spojen pojem "plyn" v dopravě s využíváním propan-butanu (LPG).
Rozdíly mezi CNG a LPG jsou ale značné. Zatímco LPG je kapalný propan-butan, který se na čerpací stanice rozváží - stejně jako benzin - cisternami, CNG je stlačený zemní plyn, který k nim musí být přiveden potrubím, stejně jako třeba při vytápění domácností.
Investice do přestavby motoru na LPG činí zhruba 30 tisíc korun, v případě CNG jde o dvojnásobek. A chce-li investor postavit čerpací stanici, stačí mu v případě LPG půl milionu korun, v případě CNG musí počítat alespoň se čtyřmi miliony korun.
Z dlouhodobějšího pohledu ale mluví pro zemní plyn ekologické, strategické i ekonomické argumenty. Oproti benzinu má například vyšší oktanové číslo, představuje tedy kvalitnější palivo, je šetrnější k motoru a má lepší mazací vlastnosti. CNG navíc neobsahuje žádné příměsi a pevné částice jako klasická ropná paliva. Oproti propan-butanu se zemní plyn započítává do obnovitelných zdrojů energie, stejně jako třeba biolíh či bionafta.
Kam směřuje EU
V EU v současné době fungují dva základní modely využití zemního plynu jako pohonné hmoty. Německý model, který sází na využití CNG v osobních automobilech, a francouzský model zaměřený zejména na nákladní vozy a autobusovou dopravu. Společnost Bonett hodlá v ČR aplikovat francouzský model.
Bonett chce přitom v ČR a na Slovensku postavit v průběhu nejbližších let desítky čerpacích stanic na CNG, zejména pro městskou autobusovou dopravu. "Současně s tím jsme schopni přestavět dalším zájemcům (magistráty, místní taxi, technické služby, pekárny, rozvozové služby, nemocnice apod.) jejich vozidla na CNG. Přestavba benzinových aut je zcela bez problémů," konstatuje Holovčák.