Londýn - Největší britské letiště -londýnské Heathrow- praská ve švech a nutně potřebuje třetí ranvej. Jinak přijde o schopnost udržet se konkurenceschopným.
Na konferenci o letectví to prohlásil Collin Matthews, šéf společnosti BAA, která letiště spravuje.
Pokud ke stavbě nové ranveje nedojde, hrozí podle něj přetížení letiště, což by mělo za následek snížení počtu přepravených cestujících. Informoval o tom zpravodajský server BBC.
Dle zprávy společnosti London First by však situace není tak ožehavá a dostatečná by prozatím bylo zvýšení efektivity v organizaci. letiště.
To však Matthews zásadně odmítl.s tím, že by to byl špatný postup.
"Potřebujeme navýšení kapacity Heahtrow už dnes kvůli udržení pozice letiště, jež spojuje Londýn i celou zemi se světem," řekl v reakci na zprávu.
Proti se okamžitě vyslovili ekologičtí aktivisté a zástupci obyvatel z okolí letiště.
Podle nich by expanze letiště negativně ovlivnila stovky tisíc domácností žijících v okolí letiště.
Miliony "neviditelných" pasažérů
Odpůrci stavby nové ranveje argumentují rovněž statistikami. Více než třetinu přepravených totiž tvoří cestující, kteří zde pouze přestupují.
V loňském roce to bylo celkem 23 milionů, což je ve srovnání s rokem 2000 o 5 milionů více.
Matthews však nepřijímá ani tento argument. Jeho zastánci podle něj hází přes palubu cestující z ostatních částí Británie.
"Lidé žijící mimo hlavní město by pak museli k mezipřistání využívat letiště Charles de Gaulla nebo Schiphol. Myslí někdo na dopady na naší ekonomiku?," vznesl řečnickou otázku.
Dráhy se hlásí o místo: zaostali jsme za kontinentem
Aviatická konference se konala jen několik dní poté, co britská Unie železniční a námořní dopravy zveřejnila svou studii, která se zabývá vybudováním vysokorychlostních tratí. Ty jsou podle ní plnohodnotnou a výhodnou alternativou vnitrozemské letecké dopravy.
Zpráva tvrdě kritizuje snahy o rozšíření Heathrow s tím, že vybudování železničních koridorů by vytvořilo spoustu pracovních míst a ušetřilo kvanta emisí.
V potaz bere i výše zmíněnou statistiku.
Více než dvacet procent cestujících z Heathrow tvoří vnitrozemské lety, které by snadno mohla nahradit železnice.
Servítky si nebere ani s britskou vládou. Ta údajně nese vinu za zaostáním v oblasti železniční dopravy za kontinentem.
Podobný systém tomu, kterýá sama navrhuje, se podle ní osvědčil například v Paříži, kde na letiště navazují linky vysokorychlostních vlaků TGV.
Plány unie na území Británie navrhují postavit několik vysokorychlostních koridorů, jež by se podobaly právě francouzským TGV nebo německé ICE.