Zatímco vláda Mikuláše Dzurindy dohodla prodej košického a bratislavského letiště konsorciu TwoOne, ve kterém má podíl i vídeňské letiště, povolební situace zásadně zamíchala kartami.
Košické letiště smí přejít do rukou tohoto konsorcia. O tom asi před měsícem rozhodl Protimonopolní úřad. Ovšem své rozhodnutí o bratislavském letišti tehdy odsunul až na říjen.
To se stalo záminkou k tomu, aby nová vláda premiéra Fica podnikla kroky, které vedou ke zrušení celého obchodu. To, že úřad nerozhodl, byl podle úředníků dostatečný důvod ke zrušení smlouvy.
A tak začala právní a slovní bitva o tom, co jsou a co nejsou legitimní důvody pro odstoupení od privatizace bratislavského letiště.
Dnes slovenský Fond národního majetku odstoupil od smlouvy s konsorciem. To tak nezíská kýžených 66 procent akcií letiště.
Slovensku ovšem kvůli tomu hrozí mezinárodní žaloby, které chce uskupení TwoOne na republiku podat. Zřejmě se bude rozhodovat formou arbitráže.
Další úřad ve hře
Včera navíc vstoupil do hry slovenský Protimonopolní úřad. Ve svém prohlášení totiž definitivně zakazuje privatizaci letiště do rukou konsorcia TwoOne.
Spojením letišť v Bratislavě a ve Vídni by podle něj vznikl regionální monopol, který by narušoval volnou soutěž.
"Uskutečněním uvažovaného spojení by došlo k eliminaci jiného efektivního konkurenta, a tedy k odstranění současného i potenciálně konkurenčního tlaku na relevantním trhu poskytování infrastruktury pro pravidelné regionální lety," uvádí odůvodnění slovenského úřadu.
Konsorcium TwoOne, jehož členem je i slovenská finanční skupina Penta, se vůči rozhodnutí úřadu odvolá.
Dvacet miliard
TwoOne nabídlo za letiště v hotovosti 11,4 miliardy slovenských korun, což je zhruba 8,5 miliardy korun českých. Dalších 7,9 miliardy slovenských korun chce vložit do majetku letiště v Bratislavě a 400 milionů slovenských korun do letiště Košice.
V konsorciu je kromě vídeňského letiště také investiční skupina Penta a rakouská banka Raiffeisen Zentralbank.