Berlín - Emisní skandál, který se týká německých výrobců automobilů, je rizikem pro největší evropskou ekonomiku. Zatím je však obtížné vyčíslit jeho dopad. Uvedlo to německé ministerstvo financí ve své pravidelné měsíční zprávě. Ministerstvo označilo skandál, který vypukl před téměř dvěma lety poté, co Volkswagen přiznal, že podváděl se zkouškami emisí u vozů s naftovými motory v USA, za hrozbu pro Německo, spolu s rozhodnutím Británie opustit Evropskou unii a ochranářskou obchodní politikou Spojených států.
Automobilový průmysl je největším vývozcem z Německa. Poskytuje zhruba 800 tisíc pracovních míst.
"Rizika spojená s tím, jakou podobu bude mít brexit, a s budoucí obchodní politikou USA zůstávají," uvedlo ministerstvo. "K tomu by takzvaná dieselová krize měla být klasifikována jako nové riziko pro německou ekonomiku, i když dopady v tuto chvíli není možné vyčíslit," dodalo.
Německou ekonomiku ve druhém čtvrtletí táhly hlavně výdaje domácností a státu. Hrubý domácí produkt se ve druhém čtvrtletí zvýšil o 0,6 procenta. Naopak slabší zahraniční obchod zpomalil růst, protože vývoz rostl výrazně méně než dovoz.
Ministerstvo dodalo, že očekává, že průmyslový sektor bude pokračovat v rozmachu také ve třetím čtvrtletí, což ukazují indikátory zakázek a nálady podnikatelů. Dieselová krize by však mohla vrhnout stín na výhled růstu vzhledem k důležitému postavení automobilového průmyslu.
Němečtí politici a šéfové automobilky se tento měsíc dohodli, že opraví software u 5,3 milionu vozů s naftovým motorem, aby se snížilo znečištění, a pokusí se napravit poškozenou pověst průmyslu.
Regulační úřady v EU rovněž vyšetřují obvinění z kartelové dohody mezi německými automobilkami. Výsledkem by mohla být vysoká pokuta pro společnosti, napsala agentura Reuters.