Paříž - Na zaměstnance automobilového a leteckého průmyslu dopadá krize.
Francouzská automobilka Peugeot Citroen propustí 2700 pracovníků, z výroby leteckých motorů firmy Rolls Royce odejde na dva tisíce lidí, americká společnost General Motors zastaví výrobu v továrnách v Thajsku a Jižní Koreji.
Všechny jmenované firmy tak reagují na pokles poptávky. Jak uvádějí zástupci Peugeotu, 2700 lidí musí odejít kvůli snížení zájmu o nové vozy v Evropě a nepříznivému výhledu do příštího roku. Závodní rada firmy, která celkově dává práci asi 200 tisícům lidí, bude s plánem na zeštíhlení oficiálně seznámena příští měsíc.
Prodej na starém kontinentě, který se jen během října propadl o 14,5 procenta, by podle některých odhadů mohl klesnout ještě o více než deset procent. Podle personálního šéfa společnosti je propouštění "nutným krokem k záchraně až 200 tisíc pracovních míst".
Firma, která je po Volkswagenu druhým největším výrobcem i prodejcem aut v Evropě, bude propouštět hlavně ve svých francouzských továrnách. Jeden z jejích závodů, společný s japonskou automobilkou Toyota, stojí i v České republice. Za minulý rok kolínská továrna vyrobila 308 478 vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1.
Propouštění u Rolls Royce
S problémy se potýká také americký konkurent Peugeotu General Motors. Automobilka se rozhodla dočasně zastavit výrobu ve svém thajském závodě poblíž Bangkoku i ve společném podniku GM Daewoo v Jižní Koreji.
Odstávka, která začne v polovině prosince, bude v prvním případě trvat dva měsíce, v GM Daewoo se výrobní linky zastaví na dva týdny.
Kromě Peugeotu se na snižování stavů připravují také u výrobce leteckých motorů Rolls Royce. Firma by měla v příštím roce propustit 1500 až 2000 zaměstnanců. Kromě zpomalující ekonomiky se na jejím rozhodnutí podepsaly i zrušené projekty výrobců letadel Airbus a Boeing.
Rolls Royce dává celosvětově zaměstnání asi 39 000 lidí, 60 procentům z nich ve svých závodech ve Velké Británii. Ve které zemi se bude propouštět, zatím podle BBC jasné není.
"Jsme odhodláni zachovat naši konkurenceschopnost a postupné snižování nákladů, abychom odolali náročnému období, které panuje," uvedl generální ředitel firmy John Rose.
Potřebujeme pomoc, žádají firmy
Americký Senát přitom právě včera zablokoval plán na záchranu amerických automobilových gigantů. Ten měl detroitské velké automobilové trojce General Motors, Ford Motor a Chrysler přiznat úvěr ve výši 25 miliard dolarů. Snahu demokratů dlouhodobě bojkotuje administrativa odcházejícího prezidenta George Bushe i jeho republikánští spolustraníci v Kongresu.
Šéfové tří zmíněných společností přitom zákonodárce varovali, že neposkytnutí půjčky může vést až ke kolapsu celého odvětví a ztrátě celkem tří milionů pracovních míst.
O něco lépe jsou na tom evropské automobilky, kterým úvěr obnášející 40 miliard eur patrně poskytne Evropská investiční banka.