Frankfurt/Praha - Každá desátá dodavatelská firma automobilového průmyslu bude v příštích měsících řešit nelehkou otázku, zda vyhlásit bankrot.
Podle šéfa Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Larse Holmqvista nemůže toto odvětví bez garancí vlád v objemu 25 miliard eur přežít.
"Je důležité, aby Evropská komise prozkoumala potřeby odvětví, a když se to spočítá, dojdeme zřejmě k číslu přes 25 miliard eur," řekl Holmqvist agentuře Reuters na konferenci ve Frankfurtu. "Bude to muset být ve formě garancí, tak aby nám banky opět dávaly peníze, protože v této chvíli je od nich nedostáváme," popsal podstatu problému.
Krach ohrožuje 500 firem
V Evropě dodávky pro autoprůmysl živí dohromady asi 5000 firem se třemi miliony zaměstnanců. Sdružení zastupuje asi 3000 z nich. S problémy se podle Holmqvistova odhadu potýká již nyní na pět set z nich.
O vyhlášení bankrotu uvažuje britská Wagon Automotive i německá TMD Friction a Tedrive. Přední německý výrobce autodílů Continental je zase ohrožen špatnými úvěrovými podmínkami. Continental v pátek oznámil, že požádal banky o více času na splacení asi 11 miliard eur.
A to je jasným signálem blížících se problémů. "Hotovostní toky ještě nejsou zasaženy, od února a března však již budou," tvrdí Holmqvist a upozorňuje, že opravdová krize teprve přijde.
Nových aut v Evropě ubývá
Potvrzuje to také klesající zájem Evropanů o nová auta. Poptávka na starém kontinentu za uplynulý měsíc klesla téměř o 26 procent, což je nejhorší výsledek od roku 1999.
"Celkově se poptávka po nových autech propadá už sedmý měsíc v řadě, což je jasný signál pokračující ekonomické krize," uvádí Asociace evropských výrobců automobilů.
Nově registrovaných aut tak v listopatu přibylo jen 932 537, tedy o 25,8 procent méně než loni, kdy to bylo více než 1,3 milionu. Od začátku roku prodej klesl už o 7,1 procenta .
Japonci se bojí krachu velké trojky
Ještě horší než v Evropě je situace v USA. General Motors, Chrysler a Ford Motor zaměstnávají dohromady zhruba 240 tisíc lidí. Pokud by zkrachovaly, o práci by mohlo přijít neuvěřitelných 2,5 milionu Američanů.
Podle expertů by navíc krach tří největších amerických automobilek mohl vyvolat řetězovou reakci a mít zásadní vliv i na budoucnost japonských výrobců, kteří své vozy produkují ve Spojených státech amerických.
Bez dodavatelů, kteří zásobují General Motors, Chrysler a Ford Motor a kterým by krach hrozil také, japonské závody v USA nepřežijí.