Praha - Jak si zajet na víkend, nebo jet na pracovní cestu? Rozhodnutí bude ve střední Evropě znít stále častěji - letadlem. Počet cestujících v letadlech by se totiž měl v regionu v následujících dvaceti letech minimálně ztrojnásobit.
Tvrdí to alespoň analýza nového majitele české letecké společnosti Travel Service - Icelandair Group, kterou má deník Aktuálně.cz k dispozici. Ta mimo jiné pracuje s údaji Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).
Oproti tomu by se množství letadel mělo zvednout asi jen 2,5krát. Analytici totiž tvrdí, že se bude cestovat většími stroji a také se zvýší jejich obsazenost.
Tento názor potvrzují i zprávy Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) a Eurocontrol zveřejněné na začátku ledna.
Infobox
- Vzdušný obr prvně vzlétl s pasažéry. Už je v Sydney
- Premiéra! Obří Airbus přistál v Londýně
- První let obřího Airbusu provází napětí
- Boeing má našlápnuto k druhému vítězství nad Airbusem
- Boeing uniká Airbusu mílovými kroky
- Airbus začíná pokulhávat za Boeingem
Podle nich se obsazenost letadel zvedla v listopadu na 75,4 procenta, což je meziroční růst o více než jeden procentní bod. Meziroční celosvětová poptávka cestujících po přepravě se přitom podle IATA zvedla o 9,3 procenta, v Evropě o 7,6 procenta.
Eurocontrol pak uvedl, že v uplynulém roce proletělo nad Evropou přibližně deset milionů letadel. "To je meziroční růst 5,3 procenta," říká Richard Klíma, mluvčí Řízení letového provozu. Jen jedenáct procent z nich ale mělo zpoždění.
Trh je v Asii
Silná poptávka po dopravě letadlem se očekává i ve Východní Evropě a Asii. Především u linek směřujících z Evropy do Východní Asie by se mělo množství přepravených pasažérů zvednout již během osmi let o 134 procent.
Jde o ekonomicky silný region a lidé v něm budou cestovat nejen za byznysem, ale i za zábavou. Na zvyšujícím se počtu přepravených lidí mezi Asií a ostatními kontinenty bude mít stále větší vliv i zavádění vysokokapacitních letadel, jako je A380. Jednorázový růst poptávky do Asie zvedne i letní olympiáda v Číně.
Low-cost přebírá cestující
Ve světě se také počítá se vznikem dalších nízkonákladových aerolinek. Ty jsou již nyní na krátkých a středních tratích velkým konkurentem klasických přepravců.
"Tento trend se nastartoval již v roce 2000. Tehdy si low-cost společnosti připsaly čtyř až pětiprocentní podíl v objemu letecké dopravy. Loni to však bylo již 22 procent," uvedl Klíma. Podle odhadu analytiků by to však mohla za osm let být až polovina.
Původně s levnými aerolinkami létali především mladí lidé za prací a studiem, později na prázdniny. Postupně se k nim však přidávali i obchodní cestující, kterých je nyní na palubách nízkonákladových společností podle odhadu personálu asi třetina. To potvrzují například zástupci SkyEurope a easyJet.