Hlad po létání přivede do střední Evropy obří letadla

hsch
20. 1. 2008 19:00
Počet cestujících se má v regionu ztrojnásobit
Foto: General Electric

Praha - Jak si zajet na víkend, nebo jet na pracovní cestu? Rozhodnutí bude ve střední Evropě znít stále častěji - letadlem. Počet cestujících v letadlech by se totiž měl v regionu v následujících dvaceti letech minimálně ztrojnásobit.

Tvrdí to alespoň analýza nového majitele české letecké společnosti Travel Service -  Icelandair Group, kterou má deník Aktuálně.cz k dispozici. Ta mimo jiné pracuje s údaji Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).

Oproti tomu by se množství letadel mělo zvednout asi jen 2,5krát. Analytici totiž tvrdí, že se bude cestovat většími stroji a také se zvýší jejich obsazenost.

Tento názor potvrzují i zprávy Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) a Eurocontrol zveřejněné na začátku ledna.

Podle nich se obsazenost letadel zvedla v listopadu na 75,4 procenta, což je meziroční růst o více než jeden procentní bod. Meziroční celosvětová poptávka cestujících po  přepravě se přitom podle IATA zvedla o 9,3 procenta, v Evropě o 7,6 procenta.

Eurocontrol pak uvedl, že v uplynulém roce proletělo nad Evropou přibližně deset milionů letadel. "To je meziroční růst 5,3 procenta," říká Richard Klíma, mluvčí Řízení letového provozu. Jen jedenáct procent z nich ale mělo zpoždění.

Trh je v Asii

Silná poptávka po dopravě letadlem se očekává i ve Východní Evropě a Asii. Především u linek směřujících z Evropy do Východní Asie by se mělo množství přepravených pasažérů zvednout již během osmi let o 134 procent.

Jde o ekonomicky silný region a lidé v něm budou cestovat nejen za byznysem, ale i za zábavou. Na zvyšujícím se počtu přepravených lidí mezi Asií a ostatními kontinenty bude mít stále větší vliv i zavádění vysokokapacitních letadel, jako je A380. Jednorázový růst poptávky do Asie zvedne i letní olympiáda v Číně.

Low-cost přebírá cestující

Ve světě se také počítá se vznikem dalších nízkonákladových aerolinek. Ty jsou již nyní na krátkých a středních tratích velkým konkurentem klasických přepravců. 

"Tento trend se nastartoval již v roce 2000. Tehdy si low-cost společnosti připsaly čtyř až pětiprocentní podíl v objemu letecké dopravy. Loni to však bylo již 22 procent," uvedl Klíma.  Podle odhadu analytiků by to však mohla za osm let být až polovina.

Původně s levnými aerolinkami létali především mladí lidé za prací a studiem, později na prázdniny. Postupně se k nim však přidávali i obchodní cestující, kterých je nyní na palubách nízkonákladových společností podle odhadu personálu asi třetina. To potvrzují například zástupci SkyEurope a easyJet.

 

Právě se děje

Další zprávy