Tehdy došlo k havárii ropného tankeru Valdez. Narazil do útesů a více než 42 milionů litrů ropy vyteklo na pobřeží Aljašky. Postiženy byly dva tisíce kilometrů a šlo o největší obdobnou tragédii v historii USA.
Aljašské ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo spravedlnosti USA vyčíslily další náklady na odstranění zbývající ropy na téměř sto milionů dolarů. Jde však jen o pouhý zlomek toho, co již firma zaplatila v roce 1991.
Další kapka k milionům
Tehdy musela zaplatit pokutu a náhrady ve výši 900 milionů dolarů, tedy asi 27 miliard korun při tehdejším kursu.
Součástí vyrovnání však byla i dohoda o tom, že vládní úředníci a agentury mohou následně zjišťovat škody a důsledky, které havárie měla. A posledním dnem, kdy mohli nárokovat další pokuty, byl právě dnešek.
Úředníci však již v květnu oznámili, že Exxon může očekávat další finanční požadavky z jejich strany.
Kromě pokut, které firmě Exxon Mobile, předchůdci dnešní společnosti Exxon, nařídily úřady, musela zaplatit dvě miliardy dolarů za vyčištění pobřeží. Dalších 300 milionů dolarů zaplatila rybářům, kteří byli touto nehodou postiženi.
Stále to nekončí
Ovšem ten největší boj o peníze stále probíhá. Firma se brání hromadné žalobě, kterou v roce 1994 podaly tisíce rybářů, místní obyvatelé Aljašky a vlastníci pozemků, které byly zasaženy katastrofou. Ti dohromady požadují pět miliard dolarů.
Exxon se však snaží bránit. Podle mluvčího Marka Boudreauxe má firma k dispozici 350 studií, které říkají, že havárie nezanechala na pobřeží žádné dlouhodobé následky.
"Nevěříme, že současný požadavek vlády splňuje všechny podmínky úmluvy z roku 1991," dodává dle agentury Reuters Boudreaux.