reklama
 
 

Správa železnic ukončí spolupráci s Grandi Stazioni. Předejte hlavní nádraží, vyzvala Italy

Aktualizováno 6. 10. 2016 16:04
Grandi Stazioni má komerční prostory nádraží dlouhodobě v nájmu výměnou za to, že budovu nádraží kompletně zrekonstruuje. To se jí ale v uvedeném termínu splnit nepodařilo.

Praha Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ukončí spolupráci se společností Grandi Stazioni, která má v nájmu pražské hlavní nádraží. Správce železnic už společnost vyzval, aby mu prostory hlavního nádraží předala, uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
 
Podle Grandi Stazioni ale jednání o prodloužení smlouvy pokračují. Prodloužení nájmu by podle správy železnic bylo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Grandi Stazioni měla památkově chráněnou budovu zrekonstruovat, což ve stanoveném termínu neučinila. Smlouva o nájmu vyprší k 16. říjnu.

"Výzvu k vyklizení prostor Grandi Stazioni obdržela, jednání o prodloužení smlouvy nicméně pokračují dál," řekl ČTK mluvčí firmy Martin Hamšík. Společnost doufá, že nakonec k dohodě se správou železnic dospěje. Firma měla po zrekonstruování nádraží získat právo na dalších 30 let, kdy by mohla prostory nádraží využívat a pronajímat dalším nájemcům.

Na dopravu to nebude mít vliv

Podle Šubové nyní SŽDC podobně jako Grandi Stazioni osloví ostatní nájemce a bude s nimi jednat o podmínkách dalšího pronájmu. Jednoznačným cílem je zachovat spolupráci a projednat náležité smluvní vztahy, uvedla mluvčí. Dodala, že chystané změny nebudou mít dopad na provoz železniční dopravy na největším pražském nádraží.

Do sporu mezi Grandi Stazioni a SŽDC, která je podřízenou organizací ministerstva dopravy, se začátkem týdne vložil ministr dopravy Dan Ťok. Řekl, že není zastáncem ostrých řešení, nicméně že nevidí ze strany Grandi Stazioni zásadní kroky, které by dokazovaly, že chce zpoždění v rekonstrukci nádraží skutečně řešit.

"Je prostě potřeba trvat na tom, že ČR je právní stát, platí tady smlouvy, platí tady zákony, ty smlouvy se dodržují. Nedodržování smluv prostě občas vede k jejímu vypovězení," uvedl Ťok v diskusním pořadu Rozstřel.

"Společnost Grandi Stazioni uzavřela smlouvu se společností České dráhy v roce 2003. Měla tedy dostatek času dokončit rekonstrukci Hlavního nádraží v Praze, " doplnila Šubová. Původně měla být rekonstrukce hotová do roku 2013, dřívější majitel, České dráhy, ale firmě termín prodloužil o tři roky do poloviny letošního října.

Už před týdnem Grandi Stazioni vyzvala SŽDC, aby jí dodatkem termín pro dokončení oprav hlavního nádraží o dva roky prodloužila. Společnost tehdy uvedla, že do rekonstrukce budovy investovala 1,2 miliardy korun, které bude spolu s ušlým ziskem z dalších let nájmu požadovat zpět po SŽDC. "Společnost Grandi Stazioni vyjadřuje přesvědčení, že bude nalezena shoda na základním postupu a že nebude muset dojít k akceleraci situace a iniciaci soudních řízení, včetně přenesení sporu na mezinárodní úroveň," uvedla firma.

Podle SŽDC by případný spor s Grandi Stazioni měly řešit české soudy, což je uvedeno i v původní smlouvě. Grandi Stazioni doposud opravila původní odjezdovou halu, ve které vznikla řada obchodů a centrální část vnitřku památkově chráněné Fantovy budovy s kavárnou, kterou pronajala kavárenskému řetězci z Indie Café Coffee Day. Zbývá tak rekonstrukce bočních traktů budovy a vnější fasáda, na které společnost začala pracovat letos na jaře.

Společnost do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

Opravy musí podle památkářů pokračovat

Historická budova Hlavního nádraží v Praze není podle památkářů v havarijním stavu. Některé její prvky ale zchátralé jsou, a pokud se dále nebudou udržovat, hrozí jim zánik. Případná změna nájemce by ale podle nich mohla ohrozit už rozjednané další opravy, řekla Andrea Holasová z pražského pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ).

Společnost Grandi Stazioni prostory nádraží opravuje od prosince 2006. Ve vstupní hale, tedy v budově z druhé poloviny 20. století, vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy a řadu obchodů. Výměnou za rekonstrukci nádraží získala od Českých drah možnost budovu komerčně využívat po dobu 30 let.

Loni na jaře požádala o prodloužení lhůty na obnovu secesní budovy od architekta Josefa Fanty, která měla být dokončena právě letos v říjnu. V prostoru pod kupolí historické budovy opravila a znovuzprovoznila Fantovu kavárnu. Zbývá tak rekonstrukce bočních traktů budovy a vnější fasáda, na které společnost začala pracovat letos na jaře.

Holasová dnes uvedla, že dosavadní komunikace NPÚ s investorem byla velmi dobrá a korektní. Historická budova nádraží je podle ní v pořádku co do konstrukce budovy. Nejohroženější podle ní je štuková a kamenná výzdoba, římsy a další měkké dekorativní části na čelní fasádě obrácené k magistrále, zejména obou bočních křídel. Jsou nejzanedbanější na rozdíl od hlavní centrální části, kde se ve veřejných prostorách už léta postupně pečlivě rekonstruují a restaurují hodnotné prvky, omítky, štuky, okenní a dveřní výplně a vnitřní vybavení.

"Také na fasádě centrální části se hodně pokročilo, podařilo se zastavit zatékání do věží," uvedla. Opravy naléhavě potřebují boční křídla a jejich neveřejné prostory, zvláště ředitelské kanceláře v patrech a omítky a štuky v přízemí. Dekor na každé budově "padá" nejdříve a špatně se nahrazuje - pokud se zničí, lze ho nahradit jen replikami. To je první fáze chátrání památky, po obnažení samotných nosných konstrukcí začnou chátrat i ty. "Je třeba zakročit ve chvíli, kdy ještě je možné zmíněné prvky opravit, ne čekat na havarijní stav," uzavřela Holasová.

autor: ČTK | 6. 10. 2016 12:23

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama