Praha - České spořitelně se v první půlce roku 2014 výrazně propadla hlavní část hypotečního byznysu, tedy úvěry pro domácnosti. Už tak není bankou, která v Česku poskytuje nejvíce nových hypotečních úvěrů, jako tomu bylo loni.
Zatímco celý hypoteční trh se v první půlce roku meziročně propadl o 5,5 procenta, co se celkového poskytnutého objemu úvěrů týče, a o 6,6 procenta, co se týče počtu poskytnutých hypoték, u spořitelny jsou propady dvoumístné.
Česká spořitelna poskytla v prvním pololetí hypoteční úvěry fyzickým osobám celkem za 17,4 miliardy korun, což je meziročně o 3,2 miliardy a 15,6 procenta méně. Hypoték spořitelna prodala 11 011 kusů, tedy o 2177 kusů a 16,5 procenta méně než v prvním pololetí roku 2013.
Ukazuje to neveřejná statistika ministerstva pro místní rozvoj, kterou má online deník Aktuálně.cz k dispozici.
Počet hypoték pro fyzické osoby v 1. polovině 2014
Banka | Počet kusů | Meziroční rozdíl | Meziroční rozdíl v % |
Hypoteční banka | 11 181 | +112 | 1,01 % |
Česká spořitelna | 11 011 | -2177 | -16,51 % |
Komerční banka | 10 664 | +404 | 3,94 % |
Raiffeisenbank | 2732 | -109 | -3,84 % |
UniCredit Bank | 2488 | -787 | -24,03 % |
Wüstenrot hypoteční banka | 1782 | -326 | -15,46 % |
Sberbank | 787 | -36 | -4,37 % |
GE Money Bank | 594 | +7 | 1,19 % |
Celý trh | 41 239 | -2915 | -6,60 % |
Poznámka: Ministerstvu pro místní rozvoj svá data nereportují Equa bank, mBank a WSPK, které mají dohromady podíl v řádech jednotek procent.
Největší konkurenti přidali
Špatnou zprávou pro spořitelnu je také fakt, že její dva největší konkurenti i přes celkový pokles trhu naopak v roce 2014 posilují.
Jednička na trhu - Hypoteční banka - prodala za první polovinu letošního roku 11 181 hypoték o celkovém objemu 19,9 miliardy korun, což znamená nárůst objemu o 4,9 procenta při růstu počtu smluv o procento.
Ze třetí pozice se pak na Českou spořitelnu výrazně dotahuje Komerční banka, která prodala 10 664 (+3,9 %) hypoték za celkem 17 miliard korun (+8,6 %).
Spořitelna i přes tato čísla trvá na tom, že je i nadále premiantem hypotečního trhu v Česku. Podle Kláry Pačesové to platí v momentě, kdy se ke statistice připočítají ještě hypotéky pro firemní klientelu. „Vycházíme z podrobnějších statistik ministerstva pro místní rozvoj, které máme k dispozici my, ale i další banky, ty ovšem nejsou veřejné, takže je bohužel nelze poskytnout,“ říká Klára Pačesová z tiskového oddělení České spořitelny.
Pro srovnání: Zatímco fyzickým osobám banky půjčily v první polovině roku celkem 67,9 miliardy, u firem to bylo jen 18,2 miliardy.
Objem hypoték pro fyzické osoby v 1. polovině 2014
Banka | Celkový objem v mld. Kč | Meziroční rozdíl v mld. Kč | Meziroční rozdíl v % |
Hypoteční banka | 19,881 | +0,928 | 4,90 % |
Česká spořitelna | 17,389 | -3,214 | -15,60 % |
Komerční banka | 17,047 | +1,355 | 8,63 % |
Raiffeisenbank | 5,821 | -0,438 | -6,99 % |
UniCredit Bank | 3,545 | -1,987 | -35,92 % |
Wüstenrot hypoteční banka | 2,094 | -0,499 | -19,25 % |
Sberbank | 1,191 | -0,134 | -10,12 % |
GE Money Bank | 0,904 | +0,112 | 14,12 % |
Celý trh | 67,873 | -3,914 | -5,45 % |
Poznámka: Ministerstvu pro místní rozvoj svá data nereportují Equa bank, mBank a WSPK, které mají dohromady podíl v řádech jednotek procent.
Už nerozhoduje jen cena
Samotný propad u hypotečních úvěrů pro fyzické osoby ale spořitelna nerozporuje. „Loňský rok byl pro celý hypoteční trh rekordní, letos zájem o hypotéky pokračoval, nicméně ne na takové úrovni jako loni. Dalším ovlivňujícím faktorem je skutečnost, že se zmenšila základna pro refinancované hypotéky vzhledem k nízkému počtu sjednaných hypoték v roce 2009, navíc jsme v rámci různých akcí letos nabídli klientům delší garanci nabídky, a klienti tak měli více času na uzavření hypotéky,“ říká Pačesová.
Podle odborníků, kteří hypoteční trh sledují, je letošní horší výsledek spořitelny způsobený hlavně lépe nastavenou obchodní politikou největších konkurentů.
"U klientů už letos nerozhoduje jen cena - to je ostatně vidět nejen na výsledku České spořitelny, ale i u výsledku UniCredit Bank, která loni také dokázala na nízké úroky přilákat hodně klientů. Letos si nízké úroky dokážou klienti vyjednat ve všech bankách a o úspěchu jednotlivých hráčů rozhoduje celý komplex věcí - šíře produktu, hladké zpracování a také přístupu k externím partnerům," říká Libor Ostatek, šéf makléřské firmy Golem Finance, která prodává hypotéky většiny tuzemských bank.
Podle něj se letos spořitelně také méně dařilo při poskytování větších hypoték. "Na rozdíl od Hypoteční banky spořitelna cílila své marketingové akce na standardní klienty a zájemci o větší hypotéky v objemu tři až pět milionů korun zamířili spíš ke konkurenčním bankám. A tím spořitelna také přišla o část nově nabraných hypoték," tvrdí Ostatek.