Jablonec nad Nisou - Stovky řidičů autobusů po celém Česku obléknou ve čtvrtek na protest reflexní vesty. Vyjádří tím podporu jabloneckým odborářům společnosti BusLine, kteří na konci září vyhlásili stávkovou pohotovost a vyzvali k boji proti dumpingovým cenám ve veřejné dopravě a nízkým mzdám řidičů. Mimo odborových organizací se zatím nikdo neozval. Na zahájení jednání dávají odboráři politikům měsíc, pak jsou připraveni jít do stávky. Řekl to dnes předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.
Podle průzkumu ČTK se ve většině krajů mzdy řidičů autobusů pohybují navzdory přesčasům a odměnám pod průměrnou mzdou, která v polovině roku v Česku dosáhla 26 287 Kč. Třeba řidiči MHD v Pardubicích si vydělají měsíčně v průměru 22 800 korun. K protestu se ale nepřipojí, to většina ze 400 řidičů společnosti Arriva Východní Čechy ve čtvrtek žluté vesty oblékne. "Sešli jsme se vedením firmy, nebudou to brát jako ústrojovou nekázeň ani nás sankcionovat," řekl odborový předák Miroslav Vokál.
I odboráři společnosti Osnado ze Svobody nad Úpou na Trutnovsku podporují své jablonecké kolegy, řekl předseda tamních odborů Miroslav Antonín. "Platy řidičů jsou velmi nízké a jsou první věcí, na kterou se při šetření sáhne," řekl. Dodal, že při 40 až 50 přesčasových hodinách a započítání firemních benefitů si řidič může přijít měsíčně na 18 000 až 19 000 korun čistého. Reflexní vesty obléknou ve čtvrtek i řidiči autobusů na severu Moravy nebo v Ústeckém kraji.
Ve středních Čechách se průměrné mzdy řidičů pohybují kolem 22 000 až 23 000 korun a tamní řidiči se zřejmě k protestům nepřipojí, stejně jako jejich kolegové na Vysočině. Hromadně neorganizují své řidiče ani odboráři v Plzeňském kraji. "Pokud se některý náš řidič připojí, je to čistě jeho věc a názor," uvedl ředitel ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl. Průměrná hrubá mzda řidičů firmy je 24 500 korun, ještě víc - přes 26 770 korun měsíčně berou řidiči Plzeňských městských dopravních podniků. Víc berou řidiči autobusů Dopravního podniku města Brna - za prvních devět měsíců letošního roku v průměru 28 321 korun. Ani oni se aktivně nezapojí.
Podle Kuchynky chtějí odboráři Jabloneckou výzvou dosáhnou změny ve veřejných zakázkách, kde je dnes rozhodující nejnižší cena. Žádají, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena minimální mzda řidičů. Požadují 1,75 násobek minimální mzdy, což je 100 korun na hodinu. Řidiči autobusů v Jablonci berou podle Kuchynky v současné době 72 korun na hodinu, jejich průměrná mzda se sice pohybuje kolem 23 000 korun měsíčně, ale jen díky přesčasovým hodinám. "Já pro ty lidi nechci mercedesy, já pro ně nechci 50 000 korun výplatu, já pro ně chci jen slušnej život, nic víc," zdůraznil Kuchynka.
Odboráři žádají také revizi veřejných zakázek, kde byla jediným kritériem nejnižší cena. Vyzývají k dialogu na úrovni odborového svazu, krajských úřadů a vedení firem. Chtějí mít možnost podílet se na tvorbě kritérií veřejných zakázek a také na ně dohlížet. Ve čtvrtek předají výzvu osobně na ministerstvu dopravy. "Na výzvu zatím reagovaly odborové organizace, které nás podporují, z krajských úřadů ani odjinud se nikdo neozval, politiky nezajímáme. Dáváme jim měsíc, pak připravíme stávku," upozornil Kuchynka.