Praha - Pořídit si bankovní účet a získat k němu další bezplatné služby bez nutnosti splnění určitých podmínek se stává v Česku běžně vyžadovaným standardem. Klienti bank chtějí mít zdarma v základu přístup na účet prostřednictvím internetového a mobilního bankovnictví, tuzemské platby zadávané elektronicky, ovládání spořicího účtu a alespoň jednu platební kartu, včetně možnosti výběru hotovosti z bankomatu zdarma. Koncept, se kterým původně začaly takzvané mladé banky, teď chystá i Raiffeisenbank.
"Rádi bychom ho měli příští rok v nabídce, konkurence nás k tomu nutí," řekl v rozhovoru pro on-line deník Aktuálně šéf Raiffeisenbank Igor Vida.
Rozsah služeb, které bude nový běžný účet zdarma a bez podmínek obsahovat, zatím neupřesnil. "Přesný koncept je ještě otázkou interních diskusí," řekl Vida.
Raiffeisenbank má doposud jako nejvýhodnější variantu běžného účtu eKonto Smart, které zahrnuje internetové a mobilní bankovnictví, elektronické transakce v Česku a na Slovensku, debetní a kreditní karty a také výběry v celé tuzemské síti bankomatů. Klient v Raiffeisenbank neplatí, když splní dvě podmínky: pravidelně mu na účet Smart přichází minimálně 15 tisíc korun měsíčně a alespoň třikrát do měsíce provede odchozí platbu, kam patří i platby nebo výběry kartou. Při nesplnění těchto podmínek si Raiffeisenbank strhne poplatek 99 korun za měsíc.
V rámci rodiny tradičních bank tak Raiffeisenbank bude následovat Monetu Money Bank, která už běžný účet se základními službami a bez jakýchkoliv podmínek nabízí. Ostatní banky možnost bezplatného vedení účtu zatím umožňují při splnění jedné nebo více podmínek - nejčastěji to podmiňují posíláním určité pravidelné měsíční částky na účet, jednou nebo více platbami kartou měsíčně nebo využitím dalšího produktu od banky.
Komerční banka takovou podmínku sice také nemá, zato na svém účtu "zdarma" naúčtuje každou odchozí platbu 6 korunami.
Platba otiskem prstu
Není to jediná novinka, kterou Raiffeisenbank chce brzy klientům nabídnout. Na přelomu letošního a příštího roku spustí banka novou mobilní aplikaci. Aplikace bude podle Vidy snáze ovladatelná, bude rychleji reagovat na pokyny klienta a oproti té současné bude mít i několik nových funkcionalit.
V nové aplikaci už bude například možné potvrzení plateb jen otiskem prstu, dále bude obsahovat i možnost push notifikace, tedy potvrzení například příchozí platby nikoliv pomocí SMS nebo e-mailu jako doposud.
Aplikace umožní nejen zobrazení účtů klienta ke spotřebitelskému a hypotečnímu úvěru a jeho investiční portfolio s podílovými fondy Raiffeisen, ale všechna jeho investiční portfolia. Aplkace také bude podporovat přihlašování pomocí Face ID. Současně umožní také načítat OR kódy z plateb, pokud je má uživatel uložené v telefonu, takže platby za pomocí QR kódu bude klient moct provádět i bez vyfocení příslušného QR kódu z obrázku.
Placení mobilem se odkládá
Naopak na aplikaci umožňující bezkontaktní placení mobilem jako bezkontaktní kartou si klienti Raiffeisenbank budou muset počkat. Termín jejího spuštění Vida neupřesnil s poukazem, že zatím nebylo rozhodnuto, jaké řešení Raiffeisenbank zvolí. Doposud Raiffeisenbank informovala, že chystá vlastní aplikaci. Podle něj však záleží na výsledcích jednání v rámci celé skupiny Raiffeisen International Bank, do které česká Raiffeisenbank patří.
"Debatuje se o mnoha variantách. Nevylučuji, že se rozhodneme pro řešení využívat Google a Apple Pay. Další možností je využít například aplikaci sesterské Tatra banky, která ji klientům nabízí už několik let a dál ji rozvíjí, " řekl Aktuálně.cz Vida.
Konkurenční banky už většinou nějakou aplikaci na bezkontaktní platby mobilem nabízejí nebo se na to příští rok chystají. Část z nich vyvinula vlastní aplikace, několik bank se rozhodlo využít pro tuto službu řešení Google Pay a připravuje i službu Apple Pay pro majitele iPhonů, která by měla začít v Česku fungovat ještě letos.
Nové klienty přiláká změna kreditek, věří banka
Raiffeisenbank v Česku funguje od roku 1993 a velikostí své bilanční sumy je pětkou trhu za ČSOB, Českou spořitelnou, Komerční bankou a UniCredit Bank. Podle počtu klientů, kterých uvádí v současné době kolem 600 tisíc, je v tomto žebříčku až na osmém místě. Kromě tří největších bank a Moneta Money Bank mají víc klientů i mladé banky jako Fio, mBank a Air Bank. A to přesto, že před dvěma lety pod Raiffeisenbank přešla retailová část tuzemské Citibank v Česku a podařilo se jí získat část klientů už zaniklé sesterské banky Zuno.
Jenže Raiffeisenbank se s touto pozicí nechce spokojit, právě proto podle Vidy chystá více nových produktů.
Samostatnou kapitolou jsou pro Raiffeisenbank kreditní karty. V nich je právě díky koupi části Citibank druhým největší vydavatelem v Česku za Monetou. Vida plánuje, že by Raiffeisenbank mohla byznys s kreditními kartami ještě více rozjet a využít tak know-how a bývalé zaměstnance karetního byznysu Citibank, které v rámci akvizice získala.
"Intenzivně se teď snažíme pracovat na nové strategii, která by zájem o kreditní karty oživila. Hledáme nějakou novou přidanou hodnotu pro klienty, abychom nastartovali růst počtu našich kreditek, ale i objemu úvěrů, které přes ně poskytujeme," řekl Vida.
Snížení úroku kompenzuje zkrácení bezúročného období
Podle něj Raiffeisenbank hledá nové benefity, které by za platby kreditkou mohla nabízet, a cestu, jakou by mohla snížit úroky klientům, kteří úvěr nesplatí v bezúročném období. Úročené úvěry na kreditních kartách se podle statistiky ČNB pohybují kolem 24 procent ročně.
"Jednou z variant jak snížit úroky na kreditkách, může být třeba být zkrácení bezúročného období," řekl Vida. Bezúročné období je obvykle 40 až 50 dní od zaplacení touto kartou. Inovace na kreditkách se podle současných plánů Raiffeisenbank objeví v následujících dvou letech. Nejoblíbenější benefit z kreditek, kterým je vracení peněz z každé platby kartou, banky v posledních letech osekaly v reakci na zastropování mezibankovních poplatků, které od konce roku 2015 nařídila evropská směrnice.