Pomoc pro spotřebitele: Smluvní pokuta se nesmí skrývat

Petr Kučera Petr Kučera
21. 11. 2013 12:15
Ústavní soud: Ujednání o smluvní pokutě musí být součástí hlavního textu smlouvy.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Brno - Ujednání o smluvní pokutě musí být součástí hlavního textu spotřebitelské smlouvy. Nesmí být "schováno" ve všeobecných obchodních podmínkách nebo třeba v menším písmu či příloze hlavní smlouvy.

Konstatoval to Ústavní soud, který konkrétně řešil spor bývalého klienta společnosti UPC ohledně údajně nepřiměřené smluvní pokuty za včasné nevrácení modemu.

Ústavní soud nicméně zdůraznil, že není proti samotné existenci smluvních pokut ve spotřebitelských smlouvách. Důležité však je, aby texty spotřebitelských smluv byly dostatečně čitelné, přehledné, logicky uspořádané a srozumitelné i pro průměrného spotřebitele.

Odkaz na všeobecné podmínky nestačí

Podle soudu se na ujednání o smluvní pokutě vztahují stejné požadavky jako na rozhodčí doložku. Musí být tedy součástí listiny, na niž spotřebitel připojuje svůj podpis. Pouhý odkaz na všeobecné podmínky nestačí, nesmí se ani skrývat v přílohách smluv.

"Smluvní ujednání musí mít dostatečnou velikost písma, nesmějí být ve výrazně menší velikosti než okolní text, nesmějí být umístěna v oddílech, které vzbuzují dojem nepodstatného charakteru," uvedl soud v nálezu.

Soudkyně Ivana Janů míní, že takové řešení je v rozporu se zásadou poctivosti a posiluje stav, kdy práva firem a spotřebitelů nejsou v rovnováze.

"Ve spotřebitelských vztazích vystupuje na jedné straně velice kvalifikovaný a práva znalý dodavatel a na druhé straně obyčejný občan, který je spotřebitelem a odběratelem služby. Ústavní soud položil důraz na to, aby zásadní ustanovení, jako je smluvní pokuta, byla obsažena ve smlouvě, kterou spotřebitel podepisuje, aby pro něj byla situace zcela přehledná," vysvětlila Janů v rozhovoru pro Českou televizi.

Modem za pár stovek, pokuta až 5000 korun

Ústavní soud rozhodoval spor muže z Českých Budějovic, který společnosti UPC po skončení smlouvy nevrátil modem a měl za to platit smluvní pokutu 5000 korun.

Rozhodnutí však definitivně neznamená, že muž nemusí pokutu platit. Případ teď znovu posoudí Okresní soud v Českých Budějovicích a musí přitom přihlédnout právě k verdiktu Ústavního soudu, tedy k principu poctivosti a rovnost stran. Muž tvrdil, že všeobecné smluvní podmínky při podpisu formulářové smlouvy nedostal a nikdo jej s nimi neseznámil.

Podobné spory vedlo nebo stále vede více bývalých klientů UPC. Firma si účtovala za nevrácený modem smluvní pokutu ve výši 5000 korun (dříve 4000 korun, nyní už jen 2000 korun). Nový modem má přitom hodnotu zhruba 1200 korun a po několika letech užívání maximálně 500 korun.

Smluvní pokuta je podle klientů a jejich advokátů nepřiměřeně vysoká a příčí se dobrým mravům. UPC ji přitom po svých klientech vymáhá, a dokonce pohledávku prodává inkasní společnosti Český inkasní kapitál.

Série sporů se mimo jiné ujali i provozovatelé služby HromadnéŽaloby.cz. Ti zdůrazňují, že soudy už několik žalob proti bývalým klientům UPC zamítly a označily pokutu za protiprávní. Podle zjištění Aktuálně.cz však soudy nepostupují jednotně a někteří klienti naopak neuspěli.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady!

 

Právě se děje

Další zprávy