V letošním posledním ročníku Sexistického prasátečka skončila podle poroty Městská policie hlavního města Prahy na prvním místě. Podle hodnocení totiž použila u snímku princip sex sells, neboli sex prodá. Zjednodušeně řečeno se tak na nahé ženské tělo snažila nalákat pozornost veřejnosti, aniž by mělo s produktem či sdělením jakoukoliv souvislost.
"Horké léto, horké líce, strážník jenom navrh dívce: 'Dáme foto společné,
snad to bude výtečné,'" rýmuje autor policejní reakce a přidává povzdech: "Odborník teď vyřkl soud, tímhle směrem má se plout?"
Dnes nám byla udělena tato vskutku zvláštní cena. Jak je vlastně cenná tato anticena? Jako my se divíte? Co se to stalo, nevíte? Fotka není reklamní, byla totiž spontánní. Kauza je to smyšlená, za nás jinak myšlená. Horké léto, horké líce, strážník jenom navrh dívce: „Dáme foto společné, snad to bude výtečné.“ Odborník teď vyřkl soud, tímhle směrem má se plout? Zdravý rozum má snad navrch, v to společně věříme, jestli je to ovšem pravda, to v budoucnu zjistíme. Veřejnosti vzkazujeme, s humorem, že konec není, příště možná přitvrdíme to pak teprv bude čtení. Teď trochu vážně – nominace na anticenu za reklamu nás upřímně překvapila, protože o reklamu opravdu nešlo. A o sexismu už se hovořit nedá vůbec. Ženám fandíme a podporujeme je. V ulicích Prahy slouží téměř 25 % žen - strážnic. Zdravíme Česká pošta a ostatní nedobrovolné finalisty této ankety! Poslední poznámka na závěr – Vážení moralisté, ne každá spoře oděná žena je prostitutkou!
Zveřejnil(a) Městská policie hl. m. Prahy dne 23. November 2018
"Nominace na anticenu za reklamu nás upřímně překvapila, protože o reklamu opravdu nešlo. A o sexismu už se hovořit nedá vůbec. Ženám fandíme a podporujeme je. V ulicích Prahy slouží téměř 25 % žen - strážnic," napsala policie na Facebooku poté, co Aktuálně.cz zveřejnilo letošní výherce ankety.
Zároveň autor příspěvku pogratuloval "dalším nedobrovolným účastníkům ankety", zejména České poště, která ve stejné kategorii obsadila se svou reklamou druhé místo. Podle poroty stereotypizuje ženy i muže.
V poslední poznámce pak městská policie vzkázala veřejnosti, že "ne každá spoře oděná žena je prostitutkou."
Výspa heterosexuálních mužů?
Porotcům vadilo u snímku hlavně to, že sexistickou prezentaci využila státní instituce. Reklamu považuje za nejškodlivější například Barbara Havelková působící na Právnické fakultě Oxfordské univerzity. "Policie má být různorodá, co se týká svých zaměstnanců, a má se snažit takovéto potenciální uchazeče a uchazečky oslovovat. Zde jde o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů," uvedla Havelková.
Městská policie se nejprve za snímek omluvila
"Ahoj kluci, máte tady někde na Praze 7 náborové oddělení? Pro ty, co v této fotce hledají jiný význam. Foto jsme dostali přímo od strážníků z Prahy 7 pro zpestření horkých letních dnů a nejde o NÁBOR," napsali strážníci původně letos v srpnu u fotky. Příspěvek hned v komentářích řada uživatelů označila za sexistický.
"Fotografie vznikla spontánně, bez přípravy a zlého úmyslu. Příspěvek nám zaslali naši kolegové z Prahy 7, kteří slouží přímo ve výkonu," vysvětlila tehdy Aktuálně.cz Michaela Teplá z tiskové skupiny pražských strážníků.
Doplnila, že se oficiální profil na Facebooku občas snaží odlehčit od každodenních závažných témat: "Chtěli jsme ukázat, že jsme jenom lidé. Příspěvek nebyl v žádném případě myšlen jako sexistický, ale jako reakce na horké dny."
Následně se však městská policie rozhodla, že kontroverzní snímek odstraní. "Vzhledem k mylné interpretaci našeho příspěvku, jehož záměrem nebylo nikoho poškodit či diskriminovat, jsme se rozhodli pro jeho stažení," uvedla mluvčí strážníků Irena Seifertová. Za fotografii se omluvila.
Letošní ročník Sexistického prasátečka byl jubilejní a poslední. Úbytek sexistické reklamy a úspěšná osvěta je podle organizátorek jedním z důvodů, proč Sexistické prasátečko končí. "Máme pocit, že hlavní účel byl splněn a v nejlepším se má přestat. Zároveň je to anketa negativní a chceme se nyní věnovat pozitivním věcem, což je vzdělávání," řekla Bartáková.