"Čím je letošní rok výjimečný, je počet utonutí vůdců a posádek na lodích bez vlastního strojního pohonu," řekla Němcová. Za nárůstem proti loňsku podle ní stojí i fakt, že letos bylo více vody v řekách kvůli dešťům.
"Oproti předchozím rokům vodáci riskovali při vyšších hladinách řek, přecenili svoje síly při splouvání jezu, nepoužívali záchranné vesty a na vině je také alkohol," uvedla dále Němcová.
Celkový provoz na vodě byl srovnatelný s loňskem, i když přibylo 555 malých plavidel na celkových 19 300 a o 2000 na 95 000 se zvýšil počet vůdců malých plavidel. Důvodem byla omezení kvůli koronavirové epidemii.
Podle ministra dopravy Karla Havlíčka je obecným rysem velké části problémů alkohol. Připomněl, že ČR má nulovou toleranci alkoholu i na vodě. Od začátku dubna plavební správa zkontrolovala na sledovaných vodních cestách 621 plavidel a odhalila 108 přestupků, z toho v devíti případech šlo právě o alkohol. Nejčastějšími nedostatky pak byla neplatné lodní osvědčení, nerespektování plavebního značení a vady v poznávacích znacích plavidla.
Plavební správa pro vůdce plavidel připravila mobilní aplikaci s názvem LAVDIS Mobile, která obsahuje mapy splavných vodních toků, aktuální stav i dopravní omezení. Zatím je dostupná pro mobily s Androidem.
SPS⚓️spouští novou mobilní aplikaci "LAVDIS mobile"obsahující plavební mapy a důležité informace k plavbě⛵️🛶. Pro uživatele Androidu je k dispozici již na Obchod Play https://t.co/plyqmcUfDt . Pro uživatele iPhone pracujeme na zveřejnění u společnosti Apple. pic.twitter.com/PlwBZgsXTW
— Klára Němcová (@NemcovaSPS) July 29, 2020
Havlíček doplnil, že nalezl společnou řeč s ministerstvem životního prostředí Richardem Brabcem (ANO) při přípravě plavebního stupně na dolním Labi v Děčíně, konkrétní údaje neuvedl. Stavba jezu se odkládá už několik let, vláda ho přitom má mezi programovými prioritami. Projekt, který by podle rejdařů výrazně zvýšil splavnost Labe, brzdí především spory kvůli jejímu vlivu na okolní krajinu.
Podle Havlíčka pokročila i příprava studie proveditelnosti kanálu Kožle-Ostrava, která je součástí plavební trasy Dunaj-Odra-Labe. České vlády se možnou stavbou kanálu zabývaly od 90. let, ale zatím bez konkrétních výsledků. Současný projekt má řadu odpůrců, zejména z řad ekologů, naopak jeho propagátorem je prezident Miloš Zeman.