Praha - Převážná většina Čechů hledí na to, jak se firma chová ke svým zaměstnancům (93 %), zákazníkům (92 %) a dodavatelům či obchodním partnerům (85 %).
Vysokou důležitost přiřazují lidé i odpovědnosti k životnímu prostředí (88 %) či sociálně znevýhodněným občanům (72 %). Naopak sponzorské aktivity firmy považuje za podstatné pouze necelá polovina dotázaných. Vyplývá to z nejnovějšího výzkumu společnosti GfK Czech, jehož výsledky má redakce Aktuálně.cz k dispozici.
Není to jen charita
"Elementární slušnost, etika a serióznost byly vedle odpovědnosti k zaměstnancům také nejčastěji spontánně uváděnými odpověďmi na otázku, v čem tkví společenská odpovědnost firem," říká Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech. "Tyto hodnoty jmenovala zhruba třetina respondentů, což vypovídá o poměrně vysokém povědomí o obsahu pojmu společenská odpovědnost," doplňuje Jíra.
Ze spontánních odpovědí je zřetelně patrné, že společenskou odpovědnost firem si obyvatelé nespojují pouze s podporou charity nebo sponzoringem - ty bez nápovědy uváděla necelá 2 % oslovených.
Výrazně více lidé deklarují orientaci na základní etické hodnoty. Zjištěné závěry jsou v souladu s obecně vysokou mírou solidarity, kterou obyvatelé České republiky vykazují. "Češi mají poměrně jasno, jak by se firmy měly chovat a odráží se to i v jejich ochotě prospěšné aktivity firem podporovat," vysvětluje Jaroslav Jíra: "Firmy, které se snaží jednat odpovědně, by měly tyto závěry zohlednit nejen při přípravě konkrétních prospěšných projektů, ale i v celkové komunikaci se zákazníky."
Co si koupíme rádi
Více než polovina (55 %) respondentů dala někdy přednost nějakému produktu proto, že část výtěžku z prodeje byla věnována na společensky prospěšnou věc. Většinou se jednalo o ženy (63 %), muži tak činí ve 47 % případů. Svou roli zde hraje také vzdělání - spíše tento produkt upřednostní vysokoškoláci (66 %) nebo středoškoláci (65 %).
O výzkumu
Výzkum realizovala společnost GfK Czech na vlastní náklady v červenci 2010 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů ve věku 15 až 79 let formou osobního dotazování (CAPI).Téměř polovina respondentů by nějaký produkt upřednostnila, pokud by část z jeho výtěžku šla na charitu, a to i přesto, že by byl dražší. Opět by se jednalo zejména o ženy (57 %), muži by jej koupili v 41 procentech případů. Produkt by zakoupili zejména lidé s vysokoškolským (63 %) nebo středoškolským (59 %) vzděláním.
V případě, že by museli volit ze dvou produktů stejné cenové kategorie, dalo by takovému produktu přednost 77 procent respondentů. Ženy v 81 procentech a muži v 72 procentech případů.
Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR Fórum - webového magazínu Byznys a společnost.
Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.