Praha - Největší slovenská automobilka, která normálně vyrábí přes tisíc aut denně, jich za poslední čtyři dny vyrobila jen pár desítek. Stávka, která ve Volkswagenu v Bratislavě začala v úterý ráno, může pokračovat i přes víkend.
Vedení závodu jednalo s odboráři, ale ani mnohahodinové maratony do pozdních nočních hodin zatím ke kompromisu nevedly. Stávka tak už plně dopadá i na dodavatele.
"Kvůli nám stojí dodavatelé téměř v celém západním Slovensku, přestaly vyrábět i firmy v Česku," říká šéf odborářů Zoroslav Smolinský.
"Až do včerejška jsme díly do Bratislavy naplno vozili, večer ale přišla odvolávka, takže už se nenakládá," říká šéf firmy Brano Group Pavel Juříček. Ten je zároveň ve Sdružení automobilového průmyslu šéfem sekce dodavatelů. Podle něj do Volkswagenu v Bratislavě dodává možná každý druhý člen asociace.
Nepředpokládá ale, že by se jejich výroba zastavila zcela. "Podíl Volkswagenu v Bratislavě na celkové výrobě dodavatelů může být kolem deseti, patnácti procent," předpokládá.
Slovenští odboráři postupně ze svých původních požadavků mírně slevili. Už nechtějí skokový šestnáctiprocentní růst mezd. Nově jim stačí 13,9 procenta ve dvou postupných krocích. Odborář Smolinský ve čtvrtek večer oznámil, že by měla stávka přitvrdit. "Největší chyba by byla to teď vzdát," říká.
"Zlepšili jsme naši nabídku, ale odbory zvýšení platů o více než devět procent odmítly," říká mluvčí závodu Volkswagenu Lucia Makayová. Obě strany se tak stále míjí. Celkem už včetně doby před stávkou došlo ke třinácti kolům vyjednávání o nové kolektivní smlouvě.
"To, co nám nabídli, je špatné. Vadí mi, že neumí zaplatit vlastní zaměstnance," reaguje na to odborář Smolinský.
Stávkující si médiím stěžují, že zveřejňovaný průměrný plat 1800 eur měsíčně nemají a nejčastěji zmiňují čistý výdělek kolem 900 eur. Do něj ale nerozpočítávají 13. a 14. plat i roční bonusy. Podle výroční zprávy vychází mzdové náklady na jednoho zaměstnance právě na něco přes 1800 eur, ovšem včetně všech odvodů, a to včetně administrativní části závodu, pouze bez nejvyššího managementu. Čistý příjem dělníků tak může být opravdu nižší.
Vedení závodu při vyjednáváních zdůrazňuje, že příliš dlouhá stávka nebo i příliš velký růst mezd může snížit důvěru vedení koncernu Volkswagen v tento závod a v případě uvažování o nových projektech může dostat přednost země, kde se tohle neděje.