Úřady zasahují proti sexismu v reklamách. V posuzování se přitom liší, tvrdí analýza

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
25. 8. 2020 11:27
Krajské živnostenské úřady se výrazně liší v tom, jak posuzují a postihují sexistickou reklamu. Upozornila na to v tiskové zprávě brněnská organizace Nesehnutí, která analyzovala rozhodování úřadů o sexistické reklamě. Krajské živnostenské úřady obdržely v letech 2013 až 2018 celkem 57 podnětů, v nichž si veřejnost stěžovala na sexistickou reklamu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Analýza Nesehnutí ukázala, že co jeden úřad pokutuje jako sexismus v reklamě, úřad v jiném kraji hodnotí jako bezproblémové. "Ukázalo se, že velmi podobné reklamy jsou různými úřady posuzovány různě. Například slogan o přeřezávání ve spojení s odhaleným ženským tělem považoval jeden krajský živnostenský úřad za problematický, zatímco druhý jej ve velmi podobné reklamě posoudil jako nezávadný," komentovala analýzu Petra Havlíková z Nesehnutí.

Konkrétně slogan vycházející z dvojsmyslného slova přeříznutí použilo truhlářství Úvaly ze středních Čech, které za jeho použití dostalo pokutu 6000 korun, jihočeská Pila Pasák, která se v minulosti opakovaně objevovala v anketě Sexistické prasátečko, za podobný slogan pokutu nedostala.

Nejvíc podnětů lidé zaslali na Magistrát města Prahy, který agendu vyřizuje, oproti tomu v Karlovarském kraji za pět sledovaných let nedostal úřad podnět ani jeden. Úřady za pět let uložily celkem 21 pokut v celkové výši 573 000 korun.

Nejvyšší postih uložil úřad v Jihomoravském kraji brněnské Zastavárně Index, a to 50 000 korun v roce 2016, o rok později úřad firmu kontroloval znovu a uložil jí pokutu 80 000 korun. Důvodem bylo umístění téměř nahé modelky na reklamu, přičemž nahota ani ženské tělo s inzerovanými službami nijak nesouvisela.

"Reklama na Zastavárnu je typických příkladem principu ‘sex sells’, tedy využití odhaleného lidského těla k upoutání pozornosti. Žena v reklamě vystupuje jako objekt sloužící k pohledu druhých a nemá žádnou souvislost s produktem. Používání ženského těla jako pouhého lákadla vede k tomu, že v naší společnosti máme tendenci vnímat ženy spíše jako objekty pro druhé než jako samostatné subjekty s vlastní vůlí," uvedla Eva Bartáková z Nesehnutí.

V publikaci, kde Nesehnutí zjištění analýzy zveřejnilo, uvádí organizace doporučení pro Krajské živnostenské úřady i jejich nadřízené ministerstvo průmyslu a obchodu. "Doporučujeme úřadům více využívat zvláštní opatření, které jim umožňuje nezákonnou reklamu ukončit nebo odstranit, protože cílem je, aby ve veřejném prostoru bylo co nejméně sexistických reklam. Ministerstvu doporučujeme zvážit kompletní změnu koncepce zákona o regulaci reklamy tak, aby se nezaměřoval jen na podnikající subjekty a reguloval všechnu reklamu," uvedlo Nesehnutí.

Brněnská organizace Nesehnutí na problematiku sexistické reklamy upozorňuje dlouhodobě, do roku 2018 vyhlašovala anketu Sexistické prasátečko, kde veřejnost hlasovala o nejsexističtější reklamu. Anketu Nesehnutí ukončilo a spíš než na negativní propagaci se zaměřuje na vzdělávání o tomto tématu.

Video: Sexismus v reklamě? Použít prsa a zadek je snadné, lidé to nechtějí, říká Pešáková

Kvůli sexistickým reklamám jsou lidé více tolerantní k násilí páchanému na ženách, říká zakladatelka anticeny Sexistické prasátečko Kristýna Pešáková. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy