KFC se omluvilo za reklamu, v níž zírají chlapci ženě do výstřihu. Spot však nestáhlo

Ekonomika Ekonomika
24. 1. 2020 11:42
Provozovatel restaurací rychlého občerstvení KFC čelí nařčení ze sexismu kvůli reklamě, kterou na konci loňského roku nasadil v Austrálii. Proti reklamnímu spotu se ostře ohradila skupina Collective Shout z Nového Jižního Walesu, která bojuje proti objektivizaci žen.
Reklama je sice sexistická, vysílat ji ale budeme dál. KFC se muselo omlouvat | Video: KFC

Patnáctisekundový spot zachycuje spoře oděnou ženu, jak si prohlíží svou postavu včetně hýždí a poprsí v odrazu bočního okénka auta. Když si začne upravovat hluboký výstřih, okénko nečekaně stáhne jeden ze dvou malých chlapců, kteří celou dobu ve vozidle seděli a s užaslým výrazem v obličeji ženu pozorovali.

V autě se s nimi nachází ještě jejich matka, která se na dívku kouká viditelně pohoršeně. Žena, naoko zaskočená tím, že v autě někdo je, po chvíli sundá sluneční brýle a prohlásí "Říkal někdo KFC?" Reklama končí záběrem na dívku, jak si užívá jídlo této značky, zatímco se zřejmě nachází na nějakém hudebním festivalu.

"Omlouvám se, pokud naše nejnovější reklama někoho urazila. Naším záměrem nebylo stereotypizovat ženy a mladé chlapce v negativním slova smyslu," uvedl po kritice fastfoodový řetězec KFC.

Právě z návratu k zastaralým stereotypům a do dob, kdy ženy v reklamách běžně vystupovaly jen jako sexuální objekty, viní KFC organizace Collective Shout. Podle nich spot vytváří i záporný obraz o mužích. "Reklamy jako tyhle přispívají k lživé představě o tom, že od chlapců nemůžeme čekat nic lepšího než takové chování," nechala se slyšet mluvčí organizace Melinda Liszewskiová a vyzvala k bojkotu KFC.

Fastfoodový řetězec navíc reklamu nestáhl. Ta je stále k vidění v televizích v Austrálii a také na australském YouTube kanále KFC. Podle britského deníku The Guardian se společnost zatím nevyjádřila k tomu, zda reklamu po omluvném prohlášení odstraní.

Video: Sexismus v reklamě? Použít prsa a zadek je snadné, lidé to nechtějí, říká Pešáková

Kvůli sexistickým reklamám jsou lidé více tolerantní k násilí páchanému na ženách, říká zakladatelka anticeny Sexistické prasátečko Kristýna Pešáková. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 18 minutami

Policie odložila kauzu známek, kvůli níž skončil ministr Kremlík

Policie odložila kauzu tendru na elektronické dálniční známky, kvůli níž v lednu skončil ve funkci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Odložení případu ale ještě přezkoumá státní zastupitelství. Na webu to ve středu uvedla Česká televize na základě informací Vrchního státního zastupitelství v Praze. Trestní oznámení podával premiér Andrej Babiš (ANO), který zakázku na známky označoval za předraženou.

"Věc byla policejním orgánem odložena," řekl nyní ČT státní zástupce Marek Bodlák. Pražské Vrchní státní zastupitelství však rozhodnutí policie ještě prověří. "Spisový materiál dosud nebyl kompletně přezkoumán," uvedl Bodlák.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v lednu oznámil, že IT části systému elektronických dálničních známek, včetně e-shopu a mobilní aplikace, vytvoří firma Asseco Central Europe. Systém měla také firma následně čtyři roky provozovat a celkem měla od státu dostat 401 milionů korun. Zakázka byla vedena v utajovaném režimu a nebyla vyhlášena klasická veřejná soutěž. Kritizovali to opoziční poslanci, a poté i premiér uvedl, že je zakázka předražená a SFDI o ní vládu neinformoval. Zakázka byla zrušena, Babiš navrhl odvolání Kremlíka a kvůli tendru podal trestní oznámení.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Europoslanci varovali vlády před ovlivňováním nezávislosti médií

Vlády některých států Evropské unie se podle europoslanců pokoušejí umlčovat nezávislá média a omezovat jejich pluralitu. Evropský parlament ve středu vyzval Evropskou komisi, aby pravidelně hodnotila nezávislost médií v členských zemích a jejich vlastnické struktury. Poslanci v usnesení přijatém výraznou většinou hlasů také odsoudil násilí, pronásledování a nátlak, kterým čelí novináři v některých členských státech EU.

"Média by měla sloužit pravdě, nikoli lži. Měla by sloužit voličům, nikoli těm, kteří jsou u moci, a moc by měla kontrolovat," prohlásila zpravodajka přijatého usnesení Magdalena Adamowiczová zastupující v EP polskou opozici. Rezoluce konstatuje, že v některých případech se vlády snaží tuto roli médiím komplikovat a oslabovat jejich nezávislost a pluralitu. Parlament je "hluboce znepokojen sílícími politickými útoky na média a odsuzuje nedostatečnou ochranu jejich zdrojů". Poslanci kritizovali i stav veřejnoprávních médií v některých zemích, která jsou podle nich "ukázkou provládní propagandy".

Evropská komise od letošního roku posuzuje pluralitu médií v členských zemích v rámci ročního hodnocení stavu právního státu. Ve většině zemí je podle Bruselu situace vyhovující. V Polsku, Maďarsku, Bulharsku a na Maltě má však komise obavy z možného vlivu vládnoucích politiků na veřejnoprávní i soukromá média. Česka, Bulharska a Kypru se zase týkaly výtky spojené s nedostatečnou transparentností vlastnictví médií.

Zdroj: ČTK
Další zprávy