reklama
 
 

Nejsou lidi? Fastfoody čím dál víc sázejí na děti, v KFC už tvoří třetinu týmu

27. 11. 2017
Fastfoody získávají na pracovním trhu konkurenční výhodu. Ve velkém zaměstnávají nezletilé studenty. Ačkoliv je musí více hlídat, vyplácí se jim to. Řada z nich pak zůstává ve firmě na stálo.

Praha - Řetězce s rychlým občerstvení objevily díru na pracovním trhu. Zatímco většina společností naříká, že nemůže sehnat vhodné zaměstnance, fastfoody se nebojí sáhnout po nejmladších pracovnících bez jakýchkoliv zkušeností. Nejvíce se o mladistvé opírá skupina AmRest, která jich má v týmu více než třetinu.

Společnost, pod kterou v Česku spadají řetězce KFC, Burger King, Pizza Hut a Starbucks (AmRest coffee), dávala dětem do 18 let šanci vydělat si peníze už krátce po otevření své první pobočky KFC ve Vodičkově ulici v roce 1994.

"Předpisy tomu byly nakloněny, takže jsme to zkoušeli od počátku. I přes omezení, která pro tyto brigádníky platí (mladiství například nesmějí pracovat v noci a musí mít odpočinek nejdéle po čtyřech a půl hodinách), jsme s tím měli dobré zkušenosti. Před dvěma lety jsme tak měli takových studentů zhruba pětinu z celkového počtu pracovníků, nyní jich máme 35 procent," říká Jana Halíček, country manažerka AmRest. 

Zlom podle ní nastal právě před dvěma lety, kdy začínalo být na pracovním trhu těsno, skupina navíc otevírala nové pobočky a expandovala na zahraniční trhy. O nezkušené, ale velmi motivované pracovníky, kteří si chtějí vydělat na mobil či lepší počítač, se tak začala pomocí inzerce, veletrhů, Instagramu, Facebooku, blogů či pikniků na provozovnách zajímat intenzivněji. 

Doporuč kamaráda

Zatímco před deseti lety dosahoval průměrný věk zaměstnanců AmRest 25,5 roku, nyní je to 23 let. Hodně středoškoláků získává firma i díky internímu programu "doporuč kamaráda". Každý, kdo do firmy přivede brigádníka, dostane dva tisíce korun. Kdo přivede člověka na hlavní pracovní poměr, dostane pět tisíc korun.

Tímto způsobem se ve svých 16 letech dostala do firmy i Adéla Prošková. Do KFC ji přivedla kamarádka, která si práci v mladém kolektivu pochvalovala. Kamarádku motivovala tím, že spolu za vydělané peníze pojedou do Španělska a o náborový příspěvek se s ní rozdělí.

"První den v práci jsem byla strašně nervózní. Kolegové mi přinesli horkou čokoládu a řekli mi, ať se ničeho nebojím. Moc mi to pomohlo a začala jsem si to užívat," vzpomíná Adéla. "Vždy jsem se zajímala o divadlo, a když jsem stála za kasou, tak jsem si říkala, že to je takové malé pódium, abych neměla nervy," říká studentka gymnázia, která v říjnu oslavila 19. narozeniny. Nyní pracuje na pozici nazvané shift junior manažerka - plánuje směny a sama uvádí nováčky do práce. 

Prošková ocenila, že ji firma nechala dělat vše, co si chtěla vyzkoušet, a zároveň respektovala její časové možnosti. "Když jsem měla velkou písemku, nebyl problém zavolat a směnu si vyměnit nebo zrušit. Naopak když jsem si chtěla vydělat víc peněz a odpadla mi hodina, mohla jsem jít vypomoci i na jinou pobočku," říká. Mohla jít pracovat i do Starbucksu či Burger Kingu, což ale nevyužila, protože odmalička má ráda křidélka z KFC.

Středoškoláků, kteří se třeba už v sedmnácti letech stali junior manažery, jsou podle Jany Halíček desítky. A je i několik těch, kteří třeba ve 23 letech vedou celou pobočku.

Zůstávají na stálo

Na začátku je však vysoký plat nečeká. Brigádník bez zkušeností dostane nástupní plat 85 korun za hodinu. Roste mu až podle výkonnosti a odpracovaných hodin. 

"Stává se tak, že nám studenti odcházejí jinam, kde dostanou více peněz. Pak nás ale těší, že se často vracejí a zůstávají u nás na stálo. Celkově odejde zhruba jen desetina mladistvých,"  říká Jana Halíček, country manažerka AmRest. 

Právě zkušenost, že se nejmladší brigádníky daří přeměnit na stálé zaměstnance, vede firmu k tomu, že chce tým mladistvých dále rozšiřovat. "Od ledna chceme spustit spolupráci se středními školami. V rámci přednášek bychom studentům vysvětlovali, co práce u nás obnáší, ale radili bychom jim také to, jak napsat dobrý životopis nebo jak se mají připravit na první pracovní pohovor," vysvětluje Halíček.

Mladistvé zaměstnávají i další fastfoody. Dlouhodobě jejich práci využívá například McDonald's. Kvůli faktu, že téměř 90 procent restaurací provozují nezávislí licenční partneři, nedokáže rychle vyčíslit, jaký poměr ze zhruba 5000 lidí tito studenti zastupují. 

"S mladými brigádníky pod 18 let máme skvělé zkušenosti. V domovských restauracích McDonald's je jejich nástupní plat stanoven na 100 korun za hodinu. Po zapracování je čeká navýšení základního platu, benefity v podobě slev u partnerských společností, propracovaný systém školení a možnost udělat kariéru i ve velmi mladém věku," říká Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald's.  I ona si chválí to, že řada středoškoláků zůstává ve firmě po maturitě na plný úvazek.  

Česká síť Bageterie Boulevard zaměstnává mladistvé přes deset let. Studenti do 18 let věku nyní tvoří třicet procent jejího týmu, studenti nad 18 let pak dalších dvacet procent. Dostávají 120 korun za hodinu práce a dále slevu na výrobky, příspěvek na stravu, možnost vyjet na stáž do zahraničí či zařadit se do manažerského programu.

Zkušenosti se zaměstnáváním dětí má několik let i společnost UGO. "Počet nezletilých studentů se pohybuje kolem 10 procent. Většinou pracují o víkendech nebo v odpoledních směnách. Jejich počet samozřejmě velmi významně roste v průběhu letních prázdnin," říká personální ředitelka UGO Eva Vyšanská.

Fastfoody získávají zaměstnáváním mladistvých konkurenční výhodu. Ostatní firmy zatím potenciál nejmladších brigádníků prozkoumávat příliš nechtějí. "Nárůst poptávky firem po patnáctiletých brigádnících nepozorujeme. Rozhodně je více zájemců, než je možností u firem," říká Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru ManpowerGroup.

"Pro firmy to znamená omezení v možném počtu odpracovaných hodin. Dále se bojí bezpečnosti a jejich spolehlivosti," dodává.

autor: Iva Špačková | 27. 11. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama