Praha - Podíl internetových nákupů na maloobchodních tržbách se loni zvýšil o procentní bod na 8,1 procenta, odhaduje Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle srovnávače cen Heureka.cz Češi v e-shopech loni utratili rekordních 81 miliard korun, tedy o 17 miliard více než o rok dříve.
Jen za listopad a prosinec 2015 přitom zákazníci v e-shopech nakoupili zboží a služby za 19,5 miliardy korun, uvádí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
"Nejvíce peněz z celého loňského roku utratili Češi na internetu zhruba dva týdny před Vánoci. Nejsilnějšími byly dva pondělky, 7. respektive 14. prosince,“ doplňuje ředitel Heureka.cz Tomáš Braverman. Druhým nejsilnějším obdobím v roce je podle něj i začátek roku, kdy běží povánoční výprodeje.
Nejčastěji si zákazníci pořizují přes internet elektroniku. Černou a bílou techniku, tedy například televizory, pračky, ledničky nebo myčky, kupovalo 29,6 procenta zákazníků, mobily, počítače a notebooky pak 24 procent zákazníků. "Spolu s vybavením pro dům a zahradu a oblečením je toto zboží na internetu dlouhodobě velmi oblíbené, meziročně však jeho obliba neroste nijak dramaticky," hodnotí Braverman.
Nejvíce meziročně rostly nákupy rychloobrátkového zboží - především potravin a drogerie, říká Vetyška. "Do běžných nákupů se stále častěji dostává sortiment běžné denní spotřeby. Jedná se o zboží, které zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně," dodává Braverman. Jde podle něj třeba o prací prášky nebo mopy.
K platbě Češi využívají stále hlavně dobírku, její obliba ale dlouhodobě klesá. "Meziročně se nezměnila obliba druhé nejpopulárnější metody, platby v místě osobního odběru. Tu využívá 29 procent zákazníků," říká šéf srovnávače Heureka.cz.
Jak Češi platili za online nákupy:
Metoda | 2014 | 2015 |
Dobírka | 39 % | 38 % |
Platba při převzetí | 29 % | 29 % |
Online platba kartou | 9 % | 13 % |
Bankovní převod | 10 % | 9 % |
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) | 7 % | 8 % |
Splátky | 4 % | 2 % |
PayPal a jiné | 2 % | 1 % |
Zdroj: Heureka.cz
V sousedních zemích se prodej přes internet podílí na maloobchodních tržbách obdobným dílem jako v Česku. Podle údajů asociace Ecommerce Europe dosáhl v roce 2014 tento podíl v Německu 7,3 procenta a v Rakousku 7,2 procenta. Nižší byl v Polsku, kde šlo o 5,4 procenta, a v Maďarsku, kde místní utratili přes internet jen 3,7 procenta peněz.
V ČR loni fungovalo 36 800 internetových obchodů, jejich počet se tak meziročně poprvé snížil. Pokles činil zhruba procento, v roce 2014 odhadovala Heureka.cz počet e-shopů na 37 200.
Obrat e-shopů by měl přesto dál růst, letos podle odhadu APEK o 15 až 20 procent. "Vliv na to samozřejmě bude mít celá česká a potažmo i evropská ekonomika a její vývoj,“ míní Vetyška. V roce 2016 by se nákupy přes internet měly podle něj na maloobchodních prodejích podílet devíti procenty a v roce 2017 pak překonat hranici deseti procent.