Na testování leteckého motoru GE Aviation se budou podílet i studenti ČVUT

ČTK ČTK
13. 2. 2018 14:00
Studenti strojní fakulty se budou podílet na testování a vývoji modelu údržby turbovrtulového motoru, který v ČR bude americká firma vyrábět.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: GE Aviation

Praha - Rozšíření spolupráce ČVUT a společnosti GE Aviation povede k rozvoji leteckého průmyslu v Česku a upevní postavení ČVUT v oblasti Průmyslu 4.0.

Studenti strojní fakulty se budou podílet na testování a vývoji modelu údržby turbovrtulového motoru, který v ČR bude americká firma vyrábět. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci obou institucí.

Vysoká škola, která otevírá nový studijní program zaměřený na letectví a vesmír, chce vzdělat ročně zhruba 50 absolventů. Jeho součástí budou high-tech letecké poznatky, které vzejdou ze spolupráce s GE Aviation.

ČVUT je první vysokou školou v regionu střední a východní Evropy, kterou si GE pro takto úzkou spolupráci vybrala. Dohoda umožní Centru pokročilého leteckého a kosmického výzkumu založeného na Fakultě strojní získat znalosti a digitální modely motorů pro výzkum monitorovacího systému provozu a prediktivní údržby motorů.

Podle děkana strojní fakulty Michaela Valáška povede spolupráce k rozvoji leteckého průmyslu v ČR - už nyní je vidět více než dvojnásobný nárůst zájmu studentů o výuku konstrukce leteckých motorů.

"Spolupráce se odrazí nejenom ve výsledcích výzkumu, ale s jistotou nabídne našim studentům i šanci, aby se aktivně zapojili do velmi zajímavých aktivit, které povýší jejich dosavadní studijní zážitky na zcela nový stupeň," dodal rektor ČVUT Vojtěch Petráček.

GE Aviation pomůže ČVUT s budováním a provozem nové infrastruktury pozemních a leteckých zkušeben. Odborníkům a studentům firma umožní přístup do své softwarové platformy Predix. GE Aviation univerzitě také poskytne školení a předá znalosti související s konstrukcí turbovrtulových motorů a jejich digitálním modelováním.

Studenti budou shromažďovat a analyzovat takzvaná big data na základě výstupů z provozu a testování motorů. Získané poznatky poslouží k včasné identifikaci potenciálních servisních zásahů ještě předtím, než nastanou. To umožní nastavení správného způsobu údržby a optimalizaci nákladů na chod motorů.

Na základě analýzy dat vyvinou z modelu digitální systém pro sledování provozu motorů. Obě strany čekají, že ze synergií GE a ČVUT může profitovat český letecký průmysl a konkurenceschopnost domácí ekonomiky.

"Je to skvělý projekt, který propojuje vysoké školství s průmyslem. Spolupráce přinese rozvoj letectví a kosmických technologií a dojde i k propojení s postupy Průmyslu 4.0," dodal předseda vlády v demisi Andrej Babiš (ANO).

GE Aviation na konci loňského roku dokončila první test turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP), který bude v ČR vyrábět. Certifikační zkoušky motoru začnou letos. Jde o další z kroků naplňování smlouvy s vládou ČR o vybudování nové centrály pro turbovrtulové motory.

Rozhodnutí o jejím přesném umístění ve středních Čechách ještě nepadlo, vzniknout by mělo více než 500 pracovních míst. Závod by měl zahájit výrobu mezi roky 2020 a 2022, při plné výrobní kapacitě by vyráběl více než 400 motorů ročně.

GE investuje do vývoje motoru přes 400 milionů dolarů (8,2 miliardy korun při dnešním kurzu). Na GE Aviation v ČR už také připadla významná část ze 100 milionů dolarů, které loni vynaložila společnost v Evropě.

S novými motory se počítá pro nový letoun Cesna Denali firmy Textron Aviation. Spotřeba paliva má být o pětinu nižší a výkon o deset procent vyšší ve srovnání s konkurencí v téže velikostní třídě.

Fakulta strojní ČVUT spolupracuje například i s firmami Porsche Engeneering a Škoda Auto. Spolupráce je zaměřená na výzkum a rozvojové projekty pro automobilový průmysl.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 21 minutami

Súdánské úřady odvrátily pokus o převrat, podle prezidenta měl odvrátit demokratizaci

Súdánské úřady oznámily, že zmařily pokus o převrat, který naplánovali stoupenci svrženého prezidenta Umara Bašíra. Súdánský premiér Abdalláh Hamduk řekl, že šlo o koordinovaný pokus zastavit demokratickou transformaci v zemi. Generální tajemník OSN António Guterres pokus o převrat odsoudil a vyzval Súdánce, aby hájili demokratickou budoucnost země, informují světové agentury.

Výslechy podezřelých již začaly. Súdánská armáda uvedla, že zatkla 21 důstojníků a řadu vojáků a že pátrání po dalších pokračuje. Podle armádního prohlášení jsou všechny oblasti, kterých se pokus o puč dotkl, pod kontrolou.

Pučisté se podle zdroje agentury Reuters snažili získat kontrolu nad státní rozhlasovou stanicí v Ummdurmánu, který leží naproti Chartúmu na druhém břehu Nilu. Hamduk poznamenal, že se také pokusili zablokovat silnice, zastavit produkci ropy a zavřít přístavy. Súdánský ministr informací později ve státní televizi uvedl, že situace je pod kontrolou.

Súdánu vládne od převratu v roce 2019 přechodná vláda, složená z vojáků a civilistů, která čelí velkým ekonomickým a bezpečnostním problémům. Armáda roku 2019 při masových protivládních demonstracích svrhla dlouholetého autokratického vládce Umara Bašíra. Při protestech vojáci zabili desítky lidí. Volby se očekávají v roce 2024.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Němečtí ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacími motory

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé podniky soudní cestou přimět k tomu, aby do roku 2030 ukončily výrobu automobilů se spalovacím motorem. Informovala o tom agentura DPA.

Šéf DUH Jürgen Resch uvedl, že automobilky BMW a Mercedes-Benz svými nynějšími vozy porušují "základní právo na ochranu klimatu". "Budeme soudní cestou prosazovat konec naftových a benzinových osobních automobilů od roku 2030," dodal.

Organizace žaloby podala v pondělí, kdy vypršel termín, do kterého měly automobilky odpovědět na její předžalobní výzvu. Ta požadovala právě ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem do roku 2030, což však podniky podle očekávání odmítly.

Automobilka Mercedes-Benz v reakci na žalobu uvedla, že se bude bránit "všemi právními prostředky". Firma plánuje dosáhnout klimatické neutrality svých aut do roku 2039. Konkurent BMW sdělil, že do roku 2030 hodlá snížit emise oxidu uhličitého z provozu, výroby i likvidace svých vozů o 40 procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy