Berlín - Německou železnici postihne nová stávka. Od úterního odpoledne zastaví práci strojvůdci nákladních vlaků, osobní dopravu protestní akce zasáhne ve středu. Odbory neoznámily, jak dlouho stávka potrvá, podle německých médií se pravděpodobně protáhne do příštího týdne. Předchozí stávky německých strojvůdců narušily i železniční spojení Prahy s Berlínem.
Stávka v nákladní dopravě začne v úterý v 15 hodin, v osobní dopravě ve středu ve dvě hodiny v noci, uvedl Odborový svaz strojvůdců (GDL). Podle odborů není stávka časově neomezená, přesný termín jejího ukončení však bude oznámen teprve 48 hodin před obnovením práce.
Německá média s odvoláním na zdroje z GDL uvedla, že protestní akce potrvá ještě déle než předchozí stávka z první poloviny května, při níž strojvůdci zastavili práci na šest dní. Podle médií lze očekávat, že stávka potrvá přinejmenším do pondělí, kdy je v Německu volný den kvůli svatodušním svátkům.
Část vlaků vyjela
Dopravce Deutsche Bahn(DB) vyhlášení stávky odsoudil. "Je to bezohledné a nezodpovědné," řekl Ulrich Weber z vedení DB. "Tyto stávky škodí všem, stojí čas a peníze a nijak nás neposouvají k řešení (sporu o pracovní podmínky)," uvedl.
Zatím není jasné, jak stávka ovlivní dopravu v Německu. Při předchozích protestních akcích jezdila na dálkových trasách třetina vlaků, na regionálních zhruba polovina. Předchozí stávky zasáhly i spojení Německa s Českem: vlaky na trati z Prahy do Berlína končily v Drážďanech.
Svaz GDL vyhlásil stávku po víkendovém krachu rozhovorů mezi vedením DB. Vedení DB tvrdí, že přistoupilo na všechny požadavky odborů, podle šéfa GDL Clause Weselskyho však nabídka dopravce neobsahovala žádné konkrétní závazky. Obě strany se rovněž obviňují z neochoty přijmout kompromis.
Více peněz, méně práce
Ministr dopravy Alexander Dobrindt dnes vyzval odbory, aby přistoupily na zprostředkované vyjednávání s dopravcem, což svaz GDL dosud odmítal. "Nerozumím tomu, proč se po mnoha měsících tarifního konfliktu někdo zdráhá vyjednávat přes prostředníka," řekl ministr v televizi n-tv. "Zodpovědné sociální partnerství vyžaduje hledání kompromisů, a to se může odehrávat jen u jednacího stolu," uvedl.
Spor mezi vedením DB a svazem GDL trvá už devět měsíců. Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně. Svaz GDL navíc usiluje o větší roli v rámci společnosti, když chce kromě strojvůdců zastupovat i průvodčí, personál jídelních vozů a posunovače. Za tyto profesní skupiny dosud vyjednával konkurenční odborový svaz EVG.
Svaz GDL uspořádal od loňského podzimu už osm protestních akcí. Signálem, že se chystá další stávka, bylo dnešní rozhodnutí odborů zvýšit o třetinu náhrady strojvůdcům, kteří se stávky účastní.
Strojvůdci v době stávky nemají právo na mzdu, odbory jim ale vyplácejí náhrady. Dosud činila výše denních náhrad 75 eur (2000 korun), svaz GDL je chce zvýšit na 100 eur (2700 korun). Zároveň chtějí odbory zrychlit vyplácení náhrad, na které museli dosud stávkující strojvůdci čekat i několik měsíců, uvedl dnes s odvoláním na zdroje z GDL německý deník Bild.
Zatím poslední stávka strojvůdců byla na počátku května a trvala rekordních šest dní. Protestní akce způsobila velké problémy v zemi, kde železniční síť denně využívá 5,5 milionu cestujících a denně se po železnici přepraví pětina nákladu, tedy 620 000 tun.