Na mýtném se loni vybrala rekordní částka, pomohl ekonomický růst

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
2. 1. 2017 10:52
Za použití sítě dálnic a vybraných silnic první třídy získal loni stát o 1,6 procenta více než v roce 2015. Pomohlo tomu zejména zvyšování tempa hospodářského růstu v Evropě. Nejsilnějším měsícem dosavadní desetileté historie českého mýta však zůstává říjen 2015. Desetiletý kontrakt státu se společností Kapsch vypršel na konci loňského roku, nyní se mýtné vybírá na základě tříletého prodloužení.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha – Na elektronickém mýtném se v loňském roce vybralo 9,89 miliardy korun. Ve srovnání s rokem 2015 pak stát od kamionů a autobusů dostal o 1,6 procenta více, což bylo způsobeno zejména zvyšováním tempa hospodářského růstu v Evropě. Řekl to David Šimoník, mluvčí společnosti Kapsch, která mýtný systém v Česku provozuje. Za deset let stát na mýtném získal 77,5 miliardy korun.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a na části silnic první třídy. Nejúspěšnějším týdnem za tuto dobu byl předvánoční 50. týden roku 2015, během něhož se vybralo 213 milionů korun. Loni se během tohoto období vybralo zhruba o milion korun méně. Celý prosinec zaznamenal meziroční růst o 3,45 procenta na 727 milionů korun.

Náklady na provoz mýta loni činily 1,959 miliardy korun bez DPH, stát tak z každé vybrané koruny získal přibližně 80 haléřů a zbytek připadl Kapschi a jeho subdodavatelům. Podobný podíl nákladů a výnosů si systém drží i během celého desetiletého provozu.

"Při pětinových provozních nákladech daňoví poplatníci získali od kamionů 77,5 miliardy korun pro výstavbu a údržbu silnic," uvedl generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Zároveň poukázal na to, že systém neměl během provozu žádný výpadek.

Výběry mýta atakovaly po zvyšování sazeb v roce 2015 desetimiliardovou hranici ročního výběru, nakonec ale skončily těsně pod tímto číslem. To je podle Kapsche způsobeno efektem finančních úlev pro vozidla splňující nejpřísnější ekologické emisní třídy, kterých ale na tuzemských silnicích jezdí stále více. Na nejekologičtější třídu Euro 6 v současnosti připadá přes 40 procent všech přepravních výkonů.

Nejsilnějším měsícem dosavadní desetileté historie českého mýta zůstává říjen 2015, kdy stát kamionům předepsal rekordních 898,967 milionu korun. Letos byl nejlepším měsícem listopad, kdy kamiony zaplatily 887,082 milionu korun. Osmisetmilionovou hranici výběru letos nepřekročily leden, únor, červenec a prosinec.

Desetiletý kontrakt státu se společností Kapsch vypršel na konci loňského roku, nyní se mýtné vybírá na základě tříletého prodloužení. Během této doby má ministerstvo dopravy najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do ní se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který Česko využívá nyní.

Výnosy mýta v jednotlivých letech:

Rok Výnos
2007 5 565 mld. Kč
2008 6 144 mld. Kč
2009 5 543 mld. Kč
2010 6 574 mld. Kč
2011 8 126 mld. Kč
2012 8 680 mld. Kč
2013 8 555 mld. Kč
2014 8715 mld. Kč
2015 9 732 mld. Kč
2016 9 888 mld. Kč
Celkem 77 523 mld. Kč

Zdroj: MYTO CZ

 

Právě se děje

Další zprávy