Zhruba 350 kilometrů na jedno natankování může v reálném provozu ujet nová Octavia kombi, pokud využívá k pohonu stlačený zemní plyn uložený pod jejím podvozkem. Při prvním seznámení s touto novinkou mladoboleslavské Škody, která na zádi vozí označení Octavia G-Tec, si to ověřil redaktor online deníku Aktuálně.cz.
G-Tec začne Škoda prodávat v první půlce června a slibuje si od ní hodně. Nová octavia má být mezníkem ve využívání CNG v osobní přepravě v Česku.
Průměrná kombinovaná spotřeba při jízdě v rovinatém Nizozemsku dosáhla podle palubního počítače jednu desetinu nad čtyři kilogramy plynu. Škoda udává dojezd 410 kilometrů na plnou nádrž obsahující 15 kilogramů zemního plynu při průměrné spotřebě 3,5 kilogramu na 100 kilometrů. Ta ale ve skutečnosti bude, v závislosti na stylu řidiče, ale i obsazenosti vozu, přibližně o půl až jeden kilogram vyšší.
Jelikož cena kilogramu CNG se pohybuje v květnu zhruba mezi 24 až 27 korunami, je skutečně reálné jezdit s náklady na palivo jedna koruna na jeden kilometr.
Octavia má navíc plnohodnotnou padesátilitrovou nádrž, takže její teoretický dojezd na palivo z obou nádrží je až 1330 kilometrů. Stále ještě řídká tuzemská síť plnicích stanic CNG (v ČR je jich těsně nad 50) tak pro G-Tec nepředstavuje výrazný problém.
Menší výkon motoru
Octavia G-Tec se začne v Česku prodávat ve druhém červnovém týdnu. Levnější bude karosářská verze liftback, která startuje na ceně 433 900 korun, kombík je o 33 tisíc dražší. Je to cena za základní provedení Active s motorem 1,4 TSI.
Výbavový stupeň Active je základní. Z komfortních prvků ve voze tak chybí například klimatizace, elektrické ovládání zadních okének či dálkově ovládané centrální zamykání. Za tyto prvky je buď třeba si připlatit, nebo zvolit vyšší stupeň výbavy, což ovšem přijde na více než padesát tisíc korun.
Motor v Octavii G-Tec musel být upraven, má například jinou řídicí jednotku, jiné jsou svíčky, vstřikovací trysky, sedla ventilů a další detaily. I proto není tak výkonný jako klasický benzinový. Octavia G-Tec má výkon 81 kilowattů, což je o 22 kW méně než u klasické octavie 1,4 TSI.
Nádrže pod podlahou pak ubraly u obou Octavií G-Tec objem zavazadlového prostoru. Ten tak nyní u verze liftback činí stále velmi slušných 460 litrů, kombík má ještě o dvacet litrů více.
Na druhou stranu, kromě zvýšeného dojezdu a levnějšího provozu získá majitel nové octavie za příplatek 29 000 Kč (právě tolik činí rozdíl mezi stejně vybavenou octavií s motorem 1,4 TSI ve výbavě Active a Octavií G-Tec) navíc také sofistikovanější víceprvkovou zadní nápravu. Ta přináší větší jízdní komfort na silnicích s nekvalitním povrchem a zajišťuje i lepší ovládání vozu v kritických situacích.
Navíc i G-Tec má poměrně slušnou dynamiku. Maximální rychlost je 195 kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na sto nastane za 10,9 sekundy.
Pro řidiče se jízda s tímto vozem prakticky nijak neliší od vozů využívajících benzin či naftu. Pouze na palubní desce jsou místo jednoho ukazatele paliva hned dva. „Pokud je v nádržích dostatek paliva CNG, automobil ho využívá prioritně,“ uvádí mluvčí Škody Zbyněk Straškraba.
Jedinou výjimkou je situace, kdy venkovní teplota klesne pod minus deset stupňů Celsia. V takovém případě motor využívá zhruba dvě minuty benzinové palivo, pak se samočinně přepne na spalování plynu. Stejně tak bez zásahu řidiče přejde vůz do „benzinového režimu“, pokud je plyn v nádržích vyčerpán.
Jezdit lze i na bioplyn
Nizozemsko bude první zemí na světě, kde se veřejně prodávaný CNG vyrábí 100% z biometanu. Biometan je nefosilního původu a získává se z biogenních látek. Ve 250 bioplynových stanicích se ročně vyrobí 750 milionů m3 bioplynu cestou takzvané fermentace (kvašení biomasy). Toto množství stačí pro natankování 800 000 vozů poháněných CNG, což je zhruba 10 % z celkových osmi milionů vozů, které jsou dnes v Nizozemsku registrovány.
Jednou z nových funkcí palubního počítače je ukazatel kvality natankovaného zemního plynu. „V ideálním případě má sto procent, pokud například displej ukazuje, že je 80 procent, znamená to, že obsah metanu, tedy té skutečné pohonné látky, je v objemu plynu v nádržích maximálně osmdesát procent. Zbytek jsou inertní plyny,“ vysvětluje technický expert Škodovky Marek Dvořák. Podle něho tak má řidič představu o tom, jak kvalitní CNG naposledy natankoval. Ukazatel udává hodnoty po skocích deset procent od 70 do sta procent.
Tankování stlačeného plynu je jednoduché. Stojan i tankovací pistole jsou velmi podobné těm, jaké znají všichni motoristé. Pistole se nasadí na speciální tankovací ventil (je pod stejným krytem tankovacího otvoru, kde je i benzinové hrdlo) a zmáčkne se rukojeť. Poté však nezačne hned proudit plyn do tlakových nádrží, v porovnání s tankováním klasických paliv je nutný ještě jeden mezikrok – zmáčknutí tlačítka start na boku tankovacích stojanů. Celá operace trvá zhruba o minutu až dvě déle, než když se tankuje klasické tekuté palivo.
Cíl: stovky prodaných kusů ještě letos
Automobilka předpokládá, že v letošním roce v Česku prodá řádově stovky vozů Octavie G-Tec. Podle mluvčího Vítězslava Pelce Škoda eviduje již desítky zájemců především z řad firemních zákazníků.
Octavia G-Tec se má stát mezníkem ve využívání tohoto druhu paliva v České republice, přestože již před jejím příchodem na trh v Česku takové typy automobilů nabízel například koncernový sourozenec Volkswagen, dále pak také například značky Opel, Fiat či Mercedes-Benz. Srovnání nové octavie s dalšími auty s podobným pohonem najdete zde.
Navíc i Škoda sama má již zhruba rok a půl ve své nabídce minivůz Citigo s pohonem na CNG, kterého si zatím zákazníci na všech trzích koupili necelé dvě tisícovky.