Atény/Praha - Řecká vláda může znepříjemnit život velkým "all inclusive resortům", které podle premiéra Alexise Tsiprase škodí drobným podnikatelům. A to i přes to, že jen loni Řecku vynesly přes dvě miliardy dolarů, upozornil americký list The New York Times.
Premiér a jeho vítězná levicová strana Syriza před volbami přislíbili utlumit velké hotelové resorty nabízející jídlo, nápoje a další služby již zahrnuté v ceně ubytování. Prosazují naopak tradiční dovolenou v podobě návštěv místních barů a restaurací či kulturních akcí u drobných lokálních podnikatelů.
Cestou k omezení resortů může být například znovuotevření již schválených dohod o prodeji státní půdy soukromým developerům nebo přehodnocení plánu na privatizaci čtrnácti malých řeckých letišť.
Nelze to zakázat, omezit ale ano
"Chceme vyšší kvalitu turismu," řekl americkému deníku Michalis Kritsotakis, který zodpovídá za politiku cestovního ruchu strany Syriza. "All inclusive ale není něco, co byste mohli zakázat," dodává.
Kritsotakis prosazuje omezení nabídky této služby, nebo odstranění jejích negativních efektů. Někteří turisté, kteří all inclusive balíčky využívají, jsou podle něj připoutáni k hotelům a zpětně ani pořádně nevědí, kterou část země navštívili.
All inclusive balíčky jsou na druhou stranu oblíbené zejména u rodin, kterým vyhovuje, že po zaplacení ubytování si dále nemusí připlácet za jídlo, pití či zábavu, připomněl britský Daily Mail.
Ekonomická sebevražda
Ze znovuotevření některých privatizačních kontraktů, kterým teď premiér hrozí, mají soukromníci strach. "Samozřejmě, všichni se bojí," přiznal listu The New York Times prezident Řecké konfederace cestovního ruchu Andreas Andreadis. Sám ale věří v diskusi se členy vlády.
Negativní dopad na cestovní ruch v Řecku ovšem může mít i případné navýšení daně z přidané hodnoty (DPH) pro hotely ze 6,5 na 13 procent. Bývalá vláda navrhla zvýšit DPH za ubytování na dvojnásobek už koncem loňského roku, aby tak vyhověla mezinárodním věřitelům.
Tento krok považuje Andreadis za hloupost. "Je to skutečně hloupé u služby, kde soutěžíte s celým světem," dodává. Podle něj se to rovná ekonomické sebevraždě. "Jsou to ale zatím jen myšlenky, nic není vryto do kamene," upozorňuje Andreadis.
"Musíme převzít inciativu v posílení cestovního ruchu, nikoli zavést opatření, která ho zastaví," prohlásila ministryně cestovního ruchu Olga Kefalogianni na adresu zvýšení daně.
Případného navýšení DPH za ubytování se ale Češi zatím bát nemusí, dovolená v Řecku by kvůli tomu nepodražila. "Do cen v tomto roce by se to našim klientům nepromítlo – zvýšenou daň by musely nést samotné hotely," vysvětluje marketingový ředitel cestovní kanceláře Čedok Tomáš Brejcha.
Přijde Řecko o turisty?
Řecko bojuje v nabídce all inclusive o turisty především s destinacemi, jako je Itálie, Turecko či Egypt. V době finanční krize došlo v Řecku k utlumení cestovního ruchu, nicméně loni země zaznamenala 20procentní nárůst s rekordním počtem 21,5 milionu návštěv.
Zda bude realizován Tsiprasův plán na přiškrcení all inclusive resortů, zatím není jasné. Odvětví mu zatím příliš nevěří. "Nedovedeme si představit, že vláda nařídí privátním hotelům nenabízet all inclusive. Pokud by v nabídce nebylo, Řecko by jistě přišlo o řadu klientů, kteří all inclusive vyžadují," připomíná Brejcha.
"Troufnu si odhadnout, že takovýchto zvěstí o tom, co by nový řecký premiér rád zavedl, se v následujících dnech a týdnech dozvíme ještě mnoho. Podle mne zatím absolutně nemá smysl je komentovat, protože všichni dobře víme, jak daleko je od řečí k činům a platným zákonům," dodává marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria Petr Šatný.
Sliby politiků ohledně změny situace v oblasti turismu odrážejí nadále špatnou situaci řecké ekonomiky. Nezaměstnanost dosahuje 26 procent pracovních sil. Dluh činí 175 procent HDP a výkon ekonomiky se od roku 2007 snížil přibližně o 23 procent.